Bygging av klatrevegg – fra uthus til turhus

Heldig er den som har et stort uthus ! Vi er det – vi har et hus bak huset som tidligere antagelig har vært brukt til alt fra utedo til stall…hva vet jeg. Huset vi bor i er en sveitservilla på litt over 100år så uthuset kan ha rommet så mang. Uthuset vet det ikke enda, men Nå er det nye tider – uthuset skal blir turhus ! Rot og skrot skal erstattes av turutstyr, klatrerom og nye drømmer om hvite vidder og store landskap.

Oppgaven lyder altså:

Hvordan forvandle dette og dette – til noe mer spennende.

gammelbod

Klatre/Buldrerom.
For å henge meg på det lengendariske Arne Næss sistatet så sluttet jeg aldri å klatre, jeg bare tok en veldig veldig lang pause. En pause som viste seg å vare i altfor mange år og som skulle gjøre at vekten gikk feil vei, psyken ikke var det den noengang har vært og at 8minus ble til 5pluss, gult ble til grønt og jeg vet ikke hva. Uansett – som en som har hatt mye glede av klatring så ser jeg hvilken fantastisk familieidrett klatring og ikke minst/spesielt buldring er. Alle kan mestre i samme veggen, alle ser på mens en eller flere holder på, alle har hvert sitt problem og utfrodring de jobber med, alle sammen ligger på tjukkassen fulle av kalk og pump i underarmen og er lykkelige… sammen!

Derfor ble uthuset til turhus, og en stor del av det til klatre/buldrerom.

bilde 1

Fakta om rommet.

Takhøyde maks/min : 4,50 / 2,40
Totalt klatreareal : ca 50m2 (inkl. taket når det blir ferdig)
Grunnflate : ca 3,2×3,5 mtr.

Buldrerom

I ettertid så har jeg fundert lenge og vel på hvordan jeg skulle gjøre det. Lest til øyet ble stort og vått på nettsider, blogger, produsentsider etc. Min versjon av alt dette er relativt enkel (sett i ettertid…)

Fortsettelse følger…

Leave a Reply

