Tisseflaske ikke bare for sydpolen

Det er ikke ofte at jeg har “mobbet” noen for turutstyret, tvert i mot så pleier det å avstedkomme spennende diskusjoner i eller utenfor teltet. Men en gang på Finse så kom jeg i skade for å erte en turkompis for å pakke tisseflaske og dunbukser i pulken foran en vintertur. Jeg gikk og fleipet om dette helt til vi slo leir for kvelden. Solen gikk, kulden satte inn for fullt og superduper expedition style dunbuksa kommer på.. Herlig sa han – hrmff sa jeg..Når termometeret bunnet ut på minus 35 gradet og jeg var endelig kommet i soveposen så kommer den snikende.. den evinnelige følelsen av at… jeg er ikke sikker, men det føles som om jeg kanskje må ut på do i løpet av natten.

Da var det ihvertfall ikke morro lenger. Dunbukser er en ting, det er da mange måter å kle seg smart på, men tisseflaske – det er smart. Det gjelder både for store og små gutter på tur. Erfaringsmessig så kan jeg berette at det er ingenting du heller vil en vintermorgen i teltet enn å bli liggende i soveposen, ihvertfall ikke når alternativet er å følge to tissetrengte smågutter på morgentoalettet. For jenter finnes det også løsninger uten at jeg har forsøk noen av disse. noe sier meg at det fort kunne blitt litt av ett søl i et mørkt kaldt telt 🙂

 

Velg en flaske med stor åpning og DEFINITIVT i en annen farge som IKKE er til å ta feil av. Jeg vil heller ikke her anbefale firmagaven fra julen 2009, hvis du ikke ønsker at Thermosen skal slå lekk – ja da ønsker du ihvertfall ikke at innholdet av denne skal ligge i bunnen av teltet… vår er fra Nalgene – bulletproof 🙂

One Comment on “Tisseflaske ikke bare for sydpolen

  1. Ha ha ha! Den som ler sist ler best;-) Et lite tips, husk å skylle flaska GODT etter endt tur. Du glemmer det bare 1 gang..

Leave a Reply

