Bygge klatrevegg – Del 2

Da skulle arbeidet ta til – drømmen om familiens eget buldrerom skulle bli virkelighet.

Jeg skal ikke bruke tid på å beskrive hverken ryddeprosess eller restaureringsprosessen av selve bygningskroppen…. annet enn å si at det var en økt å rive og restaurere stender for stender i et så gammelt, skeivt og delvis råttent bygg. Nå er jobben gjort og utgangspunktet er som på bildet under..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neste punkt er bearbeiding av platene.. Hvilke plater spør du kanskje da, ettersom det på nett finnes lange diskusjoner om kryssfiner VS. OSB plater. Jeg valgte 15mm kryssfiner pga. holdbarhet etc. etc.

Slik jeg gjorde det var følgende.

Jeg laget 20×20 cm rutenett på alle platene, 10 cm innrykk på hver av kantene slik at når platene blir satt sammen så opprettholdes et nogelunde likt rutemønster.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Etter det så ble alle kryss borret opp med 11mm bor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alt tar tid og jeg vurderte lenge frem og tilbake hvorvidt jeg skulle driste meg til å borre flere plater samtidig. Igjen så er det ulike meninger på nett om hvorvidt dette er presist nok å borre to plater samtidig. Jeg forsøkte meg frem og min erfaring er at ved hjelp av tvinger så gikk dette aldeles utmerket.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neste steg i arbeidet med platene er å banke inn klomuttere. En klomutter er kortfortalt en mutter som fester seg selv og gir mulighet for å bruke skru-inn klatretak uten å skru de direkte i veggen.

klomutter

Jeg kommer til å borre inn totalt sett ca 1400 klomuttere noe som gir god fleksibilitet i forhold til plassering av tak og setting av ulike ruter. Jeg brukte M10 klomuttere av denne typen..

bilde 3

Fortsettelse følger..

Leave a Reply

