Bygging av klatrevegg del 4 – få platene på veggen

Endelig er tiden inne for å få platene på veggen…. jeg klarte ikke (som antagelig ingen andre heller gjør) å vente til alt var klart. Fordelen som jeg oppdaget med å skru opp litt etter litt er at;

# Du får mer armslag på byggeplassen ettersom materialer forsvinner

# Du ser og lærer endel underveis

# Det er lettere å “jukse” det til ettersom du møter probleme underveis og kan gjøre tilpasninger.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Igjen så finnes det mange diskusjoner på nettet om hvorvidt man skal male platene før eller etter at man har satt i klomutterene – stående, liggende –  med sand, uten sand osv.  Jeg hadde planer om å lage en liten “ekspedisjon” med familien, ta med lavvoen ut på en lokal strand med finfin sand, lage stort bål og finne sand til å strø i malingen  kanskje også plukke med meg noen fine runde steiner som med hull i kunne transformeres til nydelige slopers. Det fikk vi ikke til, men jeg synes fremdeles det er en god ide. (det synes jeg forøvrig om alt som inneholder, telt og bål 🙂

Jeg malte platene etter at de var kommet på veggen. Litt forsiktig i starten for å være sikker på at ikke malingen rant ned og inn i gjengene på alle de klomutterene som har så møysommelig hadde banket inn. Det viste seg å fungere helt fint så jeg fortsatte. Jeg valgte litt forskjellige farger på ulike deler av rommet for å lage liv og gøy, men også skille overheng fra vanlig vegg, “barneområde” fra resten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På bildet så ser dere at de første platene er kommet på veggen. Det var også en nyttig erfaring å plassere ut et par tak for å se hvordan det fungerte i praksis. For eksempel så gjør man seg erfaringer med ulike typer skruehoder som fungere/ikke, samt at endel av klomutterhullene kommer i konflikt med stendere på baksiden som vanskeliggjør plassering av tak. Jeg kommer tilbake med noen betraktninger om dette. Familiens 6-åring fikk teste veggen og skru litt tak i provisorisk topptauløsning ettersom tjukkassen ikke var kommet på plass enda og derfor var av betong.

simenskrurtak_Fotor

Jeg brukte kun Torx T20/T30 for å montere platene til stenderene. Du kommer til å arbeide med drillen i vinkler og situasjoner du ikke trodde var mulig og som  sannsynligvis kun hører hjemme i en avansert Yoga klasse langt inne på den Indiske landsbygda, derfor – bruk skruer du stoler på og som borrer…. ALLTID !

Fortsettelse følger..

Leave a Reply

