Bygging av klatrevegg – Del 5 – Overheng

For å utvide bruken og ikke minst varigheten av veggen/rommet så ønsket jeg å lage en del med overheng. Ovehenget kommer i tillegg til at hele taket også vil bli kledd med samme typen plater og klatretak.

Jeg tok derfor utgangspunkt i en mikroskopisk og svært modifisert variant av legendariske Ben Moon sin moonboard.  Om du skal bygge moonboard eller ei så finnes det veldig mange gode tips i Moon Climbing sin guide How to build a moonboard. Vårt overheng  er i mini-miniformat ettersom det ikke var mulig å få til en vegg med fallengder som passet andre steder i rommet. Overhenget har et kick-board nederst, og 40 graders overheng i midtseksjonen og pga falllengder så måtte jeg redusere dette i øverste del. Det er laget et koordinatsystem tilsvarende moonboard, bare det at ikke alle koordinatene får plass pga størrelsen. Jeg vil uansett kunne sette ruter som er spennende og som gir en viss pekepinn på nivået.  Mer om moonclimbing nederst.

Det finnes en rekke justerbare overhengsløsninger med alt fra kjetting til tau og taljer som jeg vurderte, men kom frem til at ble for mye styr og valgte derfor heller et permanent kompromiss.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Materialene som er brukt her er 2×4 bjelker og diverse festemidler av stål og kryssfiner. Jeg har etter beste evne og med en ingeniørvenn og to forsøkt å tenke på krefter og laster for å forsterke der hvor det trengs mest.
For å si litt mer om moonclimbing og Ben Moon, så har jeg klippet litt fra nettsiden deres
“In the early 1980s, Ben Moon emerged as one of the great British climbers and went on, over a 20 year period, to force UK standards, repeat the hardest routes abroad as well as adding his own top level challenges around the world. He has been a figurehead in the sport climbing movement that emerged in the 1980s as well as being synonymous with the bouldering explosion that dominated British and world climbing in the 1990s. He developed new training ideas and took them as far as they had been taken before. His routes and problems are still amongst the very hardest in the Peak District, and his additions elsewhere are often the classics of the upper grades.”  Les mer på www.moonclimbing.com . Som en avslutning så kan jeg også si at jeg har veldig positive erfaringer med å bestille fra nettbutikken deres.

Leave a Reply

