Min fjellitterære kanon ?

Pretensiøs tittel vil man kanskje si – og jeg er selvsagt helt enig 🙂 Hvem er vel jeg til å utforme en kanon, uansett så er dette et utvalg av fjellitteratur som har betydd mye for oss og som vi har stor glede av å ha stående i bokhyllen. Jeg tenkte å si litt om noen av bøkene, uten på noen måte å begi meg inn på noe som skal, kan eller er tenkt å i det hele tatt minne om noen bokanmeldelse. Altså ..kun en enkel betraktning 🙂

bøker

Bokhyllen har alltid hatt et vesentlig innslag av polar/fjellitteratur. Men min fantastiske kone overrasket meg med verdens beste julepresang for noen år siden. En stor eske med fantastisk litteratur av god gammel årgang, samt en rekke “hard-to-find” godbiter 🙂 Den siste boken jeg pakket opp var Trango-Triumf og Tragedie. Jeg kjente tårene presse på slik jeg også gjorde når jeg leste den første gang for 20 år siden. Den gang alt for sent på kvelden før neste skoledag, under dynen med lommelykt, nå – for åpen scene foran hele svigerfamilien.. sånt skjer og det er noe som sier meg at jeg ikke er alene om det.

Som et utvalg fra bokhyllen så kan det nevnes i uprioritert rekkefølge (med unntak av de to første som for alltid vil stå øverst på min liste) :

Pelsjegerliv – Helge Ingstad
Trago – triumf og tragedie – Stein P. Aasheim
Tinder og banditter – Alf B. Bryn
Opp stupet – Arne Næss
Barske Glæder – Peter W. Zapffe
Til fjells – Andreas Backer
Walden, livet i skogene – Henry Thourau
I Roald Amundsens fotspor – Stein P. Aasheim
Nordpolen – Det siste kappløpet – Erling Kagge
Drømmen om Everest – Arne Næsss
Nådeløs villmark, Canada på tvers – Lars Monsen
Den fryktelige ferden – Apsley Cherry-Garrard
Koloss – Finn Alnæs
Stein P.s Eventyrlige reiser – Stein P. Aasheim
De fire store og hvordan de ledet sine menn – Ragnar Kvam Jr.
Fem Fjell – Stein P. Aasheim og Ivar Tollefsen
På ski over Grønland, Eskimoliv – Fr. Nansen
Ekspedisjonsboka – Aleksander Gamme
No way down, the life and death on K2 – Graham Bowley
Fridtjof Nansen – Wolfgang Sonntag
Baffin Babes, 80 dager på ski i arktis – Olsen, Simonsson, Simonsson og Tollefsen
Roald Amundsen, som han var – ??
Stein P.s reiser i Norge – Stein P. Aasheim
K2 The story of the savage mountain – Jim Curran
Canada på tvers – Lars Monsen
Skandinaviske høyfjellsutstyr katalog fra 1997 (en sentral inspirasjonskilde i ungdomsårene 🙂

Leave a Reply

