Primusplate

Underlag for primus er en nødvendighet på vintertur for å unngå at primusen “spiser” seg nedover i snøen. Et gammelt og mye brukt triks er å bruke snøspaden som underlag, men med en 6 åring og en 8åring på tur så pleier det å være rift om snøspadene. Dette i kombinasjon med at vi normalt deler telt med en Boxer hannhund på 1,5år gjør at stabilt underlag ved fyring i telt er en prioritet 🙂

Det er mange fine og forseggjorte varianter av denne typen plater, modellen under ble laget i løpet av et kvarter i boden av den enkle grunn at det ble planlagt telttur til førstkommende helg og vår andre primusplate ligger på stølen på Hardangervidda.

Man tager hva man haver, jeg brukte en 5mm kryssfinerplate. Jeg har god erfaring med kryssfiner fra tidligere utgaver, fungerer greit mhp fukt, samt oppfører seg stabilt og stødig når man skal flytte på den. (eks.v. etter at man har forvarmet den)

bilde 2

Jeg la primusen og fuelflaske oppå og målte ut hvor stor platen trenger å være. Som sagt så tager man hva man haver, dette gjelder også rettholdt – som for anledningen var en miniski som var innenfor rekkevidde. (det er tross alt ikke møbelsnekkerier man holder på med..)

primus_merker

Jeg markerte der hvor føttene på brenneren står og borret opp hull til strips. Jeg bruker strips, men her ser jeg sett veldig mange andre smarte løsninger, f.eks. vinkelskruer (slike man bruker til å henge opp bilder med) som kan tres gjennom hullet i føttene og vris i låseposisjon. Strikkbånd, småspiker uten hode etc. Jeg fokuserer på minst mulig greier som stikker ut og i verste fall kan ødelegge annet utstyr i sekken eller pulken…. derfor strips. Samt at det er lett å reparere ettersom man alltids har en liten strips liggende i sekken for andre nødreparasjoner.

Tre gjennom strips og stram til, men ikke for mye. Brenneren skal sitte betryggende fast, men du skal også kunne få det på plass med votter på så ikke lag det for smått.

primus_strips

For å feste fuelflasken så finnes det også veldig mange smarte løsninger. Jeg valgte her den enkleste form med “strikktau” og en liten skrue med stort hode uten skarpe kanter. Hvis jeg ikke skulle snekret i sammen dette på et kvarter så hadde jeg kanskje valgt vebbing med lås/klips eller annet, men slik ble det i dag. Når det er sagt så har jeg tro på denne løsningen ettersom den er enklere å betjene med votter på når man skal vippe fuelflasken over i off-posisjon etter at man er ferdig å koke. Jeg har også valgt en spiss på selve platen, det kan være greit med litt ekstra å holde i med store votter, samt at man kan stikke denne godt inn i veggen på kuldegropen for å øke høyden til taket i teltet ved forvarming etc. Resultatet ser dere under – enkelt og greit  – veldig fort gjort.

Primusplaten kom i bruk samme helg – hvor det ble stekt intet mindre enn 32 stk turpizza til både store og små på tur. Unger blir visst sultne av å gå på ski og bakse rundt i snøen i timesvis 🙂

primusplate2

Leave a Reply

