Nytt liv for gamle pulker del 2

Jeg har en ambisjon om å klare å bygge om en gammel barnepulk og ett par gamle telemarkski til en slags slede for hundekjøring.

Dette er altså utganspunktet..

1 stk. fjellpulken anno 1999

1 stk K2 piste-off ski fra 1995

1 stk Boxer hannhund fra 2012

pulk2

Jeg valgte denne pulken ettersom den har en dypere fasong enn de andre jeg har tilgjengelig, den er gammel og oppskrapt under (det gjør jo ingenting da det er skiene som skal gjøre jobben), samt at den har en høyere oppkant bak som kan gi godt feste for håndtaket/bøylen.

Skiene ble valgt fordi de er brede nok til å stå på for store og små med store vintersko. De er helt uten smørespenn som gir god kontakt med underlaget og mulighet for å glide de opp til å gi god gli og derav minst mulig trekkmotstand for hunden.

Hunden ble valgt fordi det var denne vi hadde for hånden 🙂 , han er en super fyr som ser ut til å like å trekke og på tross av sin korte pels skal bli en skikkelig turkompis også på vinterturer og da synes jeg han fortjener litt gøy underveis med resten av “laget”. Han har ingen anelse om hva som er høyre og venstre, er ganske god til å stoppe og ståååå, men enda bedre på å lange ut i luftige svev med eieren smilende i snørestroppen bak.

Dette prosjektet bygger på noe jeg tror er en god ide samt et slags overskudd av pulker. Jeg har aldri sett noe lignende og har derfor ingen anelse om hvor det ender.Med andre ord… en klassisk “ukjent mark” situasjon. Men – gøy det også!

Jeg tenker som følger:

# Skiene skal festes til hverandre med stålplate/beslag og danne en “konstruksjon”.

# Skikonstruksjonen skal festes til pulken på en lignende måte i et forsøk på å få godt feste og fordele kreftene som skulle virke på dette.

# Jeg bygger en bøyle/håndtak i tre som føreren skal kunne holde i/styre med. Dette festes i både skikonstruksjonen og pulken.

# Jeg lager en bremseplate, i likhet med vanlige hundekjøresleder, som festes i skikonstruksjonen og som ligger mellom skiene. (derfor også nødvendig med litt avstand mellom disse for å få nok “matte” til å bremse med)

# Jeg lager et festepunkt i senter i front som henger fast i skikonstruksjonen

# Jeg ønsker mest mulig at kreftene til å virke på skikonstruksjonen og ikke pulken, sålenge denne henger trygt fast så er det greit.

Så nå vet dere det… 🙂 da er det vel bare til å begynne..

Første punkt på agendaen er fjerning av bindinger. Veldig spent på dette ettersom skiene er gamle og jeg ikke har noen anelse om hvilket superstoff som skruene er låst med…  Litt overraskende så gikk dette enklere enn forventet.

pulk4

Leave a Reply

