Permetrin – insektsdødaren..

Jeg er ikke glad i mygg, jeg hater flått og når jeg først er inne på det så er jeg ikke overvettes begeistret for orm heller – så er det sagt.
På turen til Femundsmarka så forsøkte jeg et nytt produkt, nemlig Permetrin insektsspray.
I følge produsenten og leverandøren så skal den beskytte mot flått, mygg, hjortelusflue og diverse andre små plageånder. Den er beregnet til bruk på klær, telt, ryggsekk og annet utstyr som er eksponert mot insekter.

Jeg fulgte instruksjonene på pakken og hengte ett sett klær (bukse, jakke, ulltrøye og caps) opp på et godt ventilert sted. Sprayet på og lot det tørke i to-tre timer. Se informasjonsvideo fra produsenten Sawyer her.
permetrin 2
Dette er ikke akkurat tung empiri, i beste fall en tre dagers “feltstudie” 🙂 .. Men min foreløpige konklusjon er at dette stoffet virket godt mot mygg. Flått merket jeg ikke noe til, men det tror jeg ingen andre gjorde heller. Da vi overnattet i byheiene i lavlandet så ble jeg derimot veldig plaget av knott – så der ser det ut til å ha liten effekt. I følge produsenten skal en spraybehandling vare i 42 dager eller 6 vask…. vi får se på neste tur om det har effekt da også.

Jeg kjøpte min på www.magasinet.no

Leave a Reply

