This hytte has saved my life..

En kveld ble jeg sittende å bla i hytteboken, denne herlige beretningen om gode dager, spennende turer og nyoppdaget land. Alt behørig notert for ettertiden og rikt illustrert med tegninger fra barnehånd. Vi har stor glede av denne. Når jeg smilende for meg selv blar meg tilbake og skummer hurtig gjennom beskrivelser av teltturer, gutteturer og nye opplevelser for store og små så slår de mot meg. Sidene som ikke er skrevet av familie, venner og kjente.

Historien er skrevet av Phil fra Tasmania. Den begynner med setningen; Tusen Takk ! I think this hytte has saved my life.

En turist fra andre siden av kloden på vintertur på Hardangervidda som måtte søke nødly i hytten og antagelig har berget livet som en følge av at han klarte å ta seg inn. Han beklager så mye for at han har brent ved og rappet to kvikk lunch i skapet. Vi har etterpå hatt kontakt og mottatt invitasjon til fjelltur i Tasmania. Vi får se – uansett så var både ved og kvikk lunch vel unt og på et vis så føles det vakkert å føye seg inn i rekken av en stolt norsk høyfjellstradisjon, hvor mitt er ditt når nøden er som størst. Ideen er tuftet på tanken om at neste gang kan det være min tur.. Bank i bordet! Bare noen uker før hadde vi barske forhold i teltet med minus 35 grader. Det gikk heldigvis helt fint men kunne fort blitt utfordrende og da hadde vi også kanskje trengt en varm hytte å søke ly i. Hvem vet..

Leave a Reply

