G-stove lavvo-ovn

Noen ganger så kommer man over et produkt som virker spennende, nytenkende og annerledes. G-Stove sin lavvo-ovn virker å være et slikt produkt. Jeg skal teste ovnen i tiden fremover – så får vi se om mitt førsteinntrykk holder stikk.

I utgangspunktet så er det å tilbringe natten i en lavvo en fantastisk teltopplevelse for mange. Det er høyt under taket, mulighet for ovn eller bål, enkelt å tørke klær og spille kort i pøsende regnvær. Dersom det er en stein under korsryggen som plager deg – legg deg et annet sted… det er garantert plass.

De lavvo-ovnene jeg er kjent med er vanligvis et brennkammer og en pipe. Det fungerer normalt sett aldeles utmerket som varmekilde i telt når det blir senhøst eller vinter. Folkene bak G-stove har tydeligvis hatt et ønske om å utvikle lavvo-ovnen i en ny retning med integrerte egenskaper som stekeovn og tørkestativ – spennende!  Jeg skal ta med ovnen på en ukes telttur i slutten av september i det prosjektet jeg har kalt – fra kontor til villmark – så da skal vi forhåpentligvis få testet den skikkelig. Teksten under er på ingen måte en test, kun en enkel første betraktning fra gårdsplassen en solrik ettermiddag. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har kjøpt ovnen, men fått den av produsenten i anledning testen.

 

Alle G-stove delene var pakket greit og oversiktlig oppi esken.

Fra høyre ser vi her askerake, 2 stk rist for montering i bunn av brennkammer, 6 stk. langt pipeløp (i standarpakken er det tre tror jeg), 2 stk mellomlangt pipeløp, tre stk kort pipeløp og en pipehatt. Tørkestativet stikker ut som to vinger på sidene og har allerede tjent som et godt håndtak ved bæring av ovnen. Førsteinntrykket er sålangt bra – Check.

Det neste man gjør er å stramme vingeskruen på de utfoldbare bena.

g-stove leg

Dette virker presist og fint, en god ting er at mutteren som danner motstykket til vingeskruen som du strammer er sveiset fast på godset. Du trenger med andre ord ingen verktøy for å gjøre denne jobben evt. når du skal etterstramme ute i felt. Låsemekanismen med fjørbelastet låsesplint virker solid og presis. Check.

Alt av standard pipeløp og askerake befinner seg inne i ovnen. Ettersom G-stove også inneholder en “stekeovn”, som vi skal teste mer senere, så er det ulikt andre lavvo-ovner et system i hvordan pipeløpene skal stues inne i ovnene. De lengste i bunn, de korteste på topp og de mellomlange inne stekeovnen – uproblematisk. Check.

g-stove pipes _Collage

Finish på G-stove ovnen er helt innenfor forventning. Dette er ingen designerpeis for listeløse stuer, men et verktøy som skal fungere ute i felt og tåle og sikkert få litt juling etterhvert som årene går. Check.

 

Døren, spjeldet og lukkemekanismen virker og ser bra ut. Jeg liker også at denne er fjørbelastet. Så langt, så vel, Check. Så får vi se om det fungerer ute i skogen.

g-stove lavvoovn opening _Collage

Det første man gjør etter å ha tømt ovnen for pipeløp er å legge i to stk medfølgende gitterrister. Disse vil gjøre at man sannsynligvis får god trekk i ovnen. I tillegg så følger det med en nøye tilpasset askerake som smyger seg  under gitterristen og gjør at du kan holde det luftig og fint og derav full fyr i ovnen. Ettersom gitterristene kan tas ut så er det også mulig å legge inn større kubber som kan holde lunk til morgenen. Som et førsteinntrykk så virker dette smart og gjennomtenkt – så får vi se når vi kommer ut der. Uansett – Check.

g-stove inside _Collage

Til slutt kommer montering av pipeløpene. Disse smetter greit i hverandre uten store problemer og blir til slutt en høy fin pipe. Det mangler gjennomførings/isolasjonsrør mot telttduken, men dette er i følge G-stove.no på vei i løpet av september/oktober. Jeg jukser dette foreløpig til med å bruke et spirorør eller lignende og noen karroseriskruer. Pipen virker bra, men ettersom den består av endel mindre elementer enn vanlig så håper jeg at den oppnår tilstrekkelig stabilitet. Uansett – så langt – Check.

G-stove kommer med en egen bag til oppbevaring og transport. Heldigvis har folkene bak G-stove tenkt så langt at bagen er stor nok til at du ikke trenger to-ukers kurs på et høyfjellshotell og veldig små hender for å få pakket ovnen tilbake på plass. Bagen er rommelig og jeg får enkelt plass til mine tre ekstra pipeløp, hansker etc. oppi denne – Check.

g-stove lavvoovn bag_Collage

Jeg gleder meg til å få fyr i ovnen å teste den skikkelig, ikke bare beskrive de ulike delene etter en ettermiddag bak huset. Hvis jeg får fikset en ødelagt lavvo-stang så blir det kanskje en liten tur allerede til helgen.

Sjekk ut www.g-stove.no for mer informasjon.

 

 

 

5 Comments on “G-stove lavvo-ovn

  1. Hei,
    Jeg savnet informasjon om denne ble kjøpt av deg eller om den ble levert av G-Stove for testing. Med tanke på at du ikke har nevnt kostnaden med et ord i denne posten så får jeg inntrykk av at den er sponset. Som tester er det viktig å være etterrettelig på dette punktet hvis du ønsker tillit fra leserne.

    • Takk for tilbakemelding. Jeg skal oppdatere teksten slik at det kommer tydeligere frem at ovnen er sponset og ikke kjøpt.

      • Takk for oppdatering! Kjekt å vite. 🙂 Har du forresten testet andre lignende løsninger for å se hvordan de sammenligner?

      • Mitt sammenligningsgrunnlag hva angår lavvo-ovn er i all hovedsak begrenset til Helsport sin ovn som jeg har brukt på flere vinterturer. Foruten den så har jeg brukt primus og bål for å få varmen under telt/lavvo-duken.

  2. Kjøpte denne ovnen og testet den på Møsvatn første helgen i mars. Mitt første intrykk er at den fungerte bra. Dog oppdaget jeg at den av og til var vanskelig å regulere. Det var litt enten av eller på. Dessuten fikk jeg ett par nedslag, hvor jeg ble fortalt at det skyldes at pipa er for stor(diameter). Nedslag kunne hinders ved å lage en hindring slik at det alttid var “trykk” i pipa. Er usikker på om dette stemmer, men vel verdt å undersøke nærmere. “Stekeovnen” fungerte helt perfekt til ett toastjern og til og varme noen pølser.

    Brennkammeret synes jeg var litt lite, måtte splitte vedkubber til noe tynnere størrelser. så her kan det være mulig å bygge om ovnen. Dvs splitte ovnen og sveise inn ett stykke på 50 – 80 mm, slik at ovnen blir høyere. Dette skyldes “stekeovnen” som bygger litt inn i ovnen. Forventer da at man da kan legge in en kubbe + rista montert. Bena var korte, men det så jeg på som en fordel da varmen føltes lavere, men det krever en beskyttelses duk under. Jeg brukte en sveisematte med alu folie. Hvor folien var inn i lavvoen.
    Gjennomføringsrøret vurderer jeg å gå for Helsport sin da denne er utrekkbar. Blir nok en annen ovn etterhvert, men ville heller ikke hatt noen annen. Med Vanntanken, stekeovnen og de fine “utriggerne” på siden. Fin å koke kaffe, steke egg og bacon på morgenen.

Leave a Reply

