Måne og sol

Vi har tilbrakt helgen til seters. En gnistrende klar høsthelg. En av de du drømmer om. En av de helgene hvor alle fjellglade som ikke er på fjellet tenker – hadde vi bare vært på fjellet…. Vi var det!
Dette skal egentlig handle om stjernekikking og en spennende og morsom måte å gjøre det på ved hjelp av en mobilapp – men først litt om turen.

Vi er mye på tur med barn, og det er supert… men jammen er det herlig å reise bort en helg med fire voksne og to veloppdragne hunder.

Vi kom sent avgårde, men hva gjør vel det når man bare har seg selv å tenkte på. Skumringen kom fort denne fredagskvelden og vi rakk akkurat inn før bekmørket kom for alvor. Hodelykten kom på først når vi skulle krysse elven like nedenfor stølsveggen.
elvekryssing 1

Det ble en sen kveld, og en tidlig morgen. De av oss som, smått motvillig, tok første skift og sørget for en rask luftetur av hundene fikk oppleve en fantastisk høstmorgen.

morgenstemning

Denne strålende dagen gikk med til vedhugst og tur til Vetlenup 1510 moh. Gutta hugget krokete fjellbjørk,

ved 2

og jammen er det sant av veden varmer flere ganger. Vedhugst på 1000 moh. er ikke som i skogen hjemme. Først gå en liten tur for å finne trær som er større enn knyttnevetykkelse. Så sage og kviste, før man sleper tilbake. Deretter skal det sages “kubber” og kløyves. Det eneste som er sikkert er at kubbene er krokete, seige, sentvoksende og fulle av kvist og knuter. Varmt ble det i solsteiken.

ved 1

Jentene tok med hundene på en skikkelig tur til den utrolig flotte Vetlenup

vetlenup 1.1

Så til saken.. Jeg elsker måne og stjerner. Jeg har kanskje alltid vært slik – jeg husker ikke. Men de siste årene er det slik at jeg bare må ut en tur. Selvom kona ser på meg med et lettere oppgitt blikk, så bare må jeg ut en ørliten tur.

Hadde jeg hatt unormal hårvekst på hendene så ville det antagelig ha vært grunn til bekymring.

Jeg så konturene allerede sent på ettermiddagen..dette kan bli en klar og fin høstkveld. Ettersom det er kilometervis til nærmeste lyskilde så blir det mørkt som i en sekk. Så mørkt at stjernehimmelen viser seg i all sin prakt, men samtidig blir så uoversiktlig at det kan være nesten umulig å finne selv de mest kjente stjernetegn i vrimmelen av stjerner som titter frem.

Jeg rigget meg til med stativ og knipset (klikk på bildene for større utgave, noen ble veldig mørke i lite format).

stjernehimmel 3og knipset

stjernehimmel 4

Tanken var også å prøve min nye Star Walk mobil-app. Den koster 21 kroner i appstore og er vel verdt pengene.  Jeg er ingen ekspert, hverken på stjerner eller appen, men kort fortalt en app som du peker opp mot himmelene og ut i fra hvor du er så viser den deg stjernehimmelen der du er. Stjerner, planeter, satellitter og alt mulig annet som måtte finnes der oppe. Hvis du snur deg så følger den med. Fascinerende ! Det finnes også mengder av informasjon om de ulike stjernene, stjernetegnene, planeter, og satellitter. Prøv den – veldig morro.

star walker 1

Huskyen Nala, hadde egenhendig forsøkt å utrydde lemenbestanden på Hardangervidda denne dagen og måtte pga mulige sure oppstøt, sove i kjetting utenfor. De andre hadde pusset tenner og trukket inn. Nala og jeg kikket på stjernene litt til denne kvelden.

nala alene

Søndagen ble om mulig enda finere og klarere enn lørdagen. Det ble en lang lat frokost på terassen med drøye porsjoner egg og bacon fra verdens beste kjøkken

egg og bacon

På vei hjemover plukket vi blåbær i fart mens vi ruslet i steikende sol, støkket opp ett rypekull og nøt gryende høstfarger i høyfjellet på vei tilbake til sivilisasjonen.

rype 1

Takk for turen.

Leave a Reply

