Hei, Hå – nå er det hjul igjen..

Vinteren nærmer seg med stormskritt og det er på tide å finne pulkformen.
Trekking av bildekk har lenge vært et hemmelig treningsvåpen for polfarere, nå er det tilnærmet bransjestandard i all opptrening til lengre turer med ski og pulk.  Jeg har hatt mine to dekk en stund, nå skal hunden også få sitt eget. Slik laget jeg mine og hundens trekkdekk.

Det første du gjør er å oppsøke en dekkforhandler i nærheten. De fleste av disse har hauger med dekk liggende og hvis du spør  så vil du normalt kunne plukke deg ett dekk og to gratis.
dekksamling

Mange foretrekker dekk med runde kanter slik at de glir lettere over stokk og stein enn tradisjonelle lavprofildekk med rettere kanter. Jeg har brukt to offroad A/T dekk i dimmensjonen 265/60 R17 Disse fungerer fint og jeg føler at de “kler” oppgaven.

trekking av dekk

Dette er ikke i kategorien for hverken hjernekirurgi eller finsnekkeri så det finnes helt sikkert mange måter å gjøre dette på. Jeg har brukt og gjort følgende:

Borr hull i dekket med et 9mm bor. Selvom øyekroken er 8 mm, så krymper fort dekkgummi og andre dekkgreier inni der litt.

Jeg har brukt 8mm øyekroker med maskinskruer, en stor skive og en muttere.

utstyr dekktrekking

Fest øyebolten gjennom og koble sammen dekkene med tau og karabinkrok. Noen bruker kjetting, som helt sikkert fungerer fint, men mtp inn og ut av bil så kan så lite stål som mulig være å foretrekke.

dekktrekkin kobling

Jeg har brukt kombinasjon av hurtiglenke og karabiner på koblingen mellom de to dekkene. Avstanden mellom dekkene er en drøy halvmeter.

dekk 4

Jeg har ca 2 mtr taudrag til pulkselen som jeg bruker. Ettersom det vil være fornuftig å bruke et statisk tau, så anbefaler flere å knytte inn en gummibit som en liten strekkavlaster mellom deg og det nærmeste dekket slik at du unngår de største rykkene. Jeg har ikke gjort dette, men ser fordelen av det og gjør dette foran denne høsten med dekk på slep.

Det å tømme et bildekk for vann føles som en gigantisk IQ test, eller en form for Sisyfos arbeid. Kalde fingre og trøtte lår gjør det heller ikke noe lettere, og resultatet blir derfor for store mengder vann og graps bak i bilen. Husk derfor å borre dreneringshull på undersiden av dekkene slik at du får ut vannet  før du skal ha de inn i bilen.

dekktrening hull
Da gjenstår det bare å finne frem stavene, pulksele eller sekk og traske i vei – god økt !

Jeg har laget en egen variant til hunden som også må trenes foran pulksesongen. Samson er spent, men vet ikke helt hva han har i vente..

dekktrening samson

Her festet jeg to 8mm øyebolter i på hver sin side. Avstanden mellom dem er tilpasset et pulkdrag.

dekk og drag

For å teste hvordan hunden responderer på vekten så koblet jeg to enkle lastestropper til øyeboltene med en karabiner i andre enden til å feste på hver sin side av trekkselen.

hundedrag dekktrekking 1

Lastestroppen gjør det enkelt å regulere en eksakt lik lengde på hvert drag, samt regulere avstanden mellom dekk og hund. Som sagt så er dette for å teste responsen til Samson og iløpet av kort tid vil det blir koblet pulkdrag foran for å gi en mest mulig korrekt opplevelse for han også.

Dagens Næringsliv aktiv, skrev for et år siden denne saken om effekten av dekktrening.
http://www.dn.no/dnaktiv/2013/07/17/dette-er-effekten-av-dekktrening

Min erfaring er at dette er morsom trening som føles veldig målrettet mot ski og pulk, samt veldig karakterbyggende i forhold til de litt lengre og sure øktene som du vet kommer. Jeg kan oppleve en barnslig glede kvelden før når det er meldt skikkelig ruskevær morgenen etter for da blir liksom morgenøkten med dekk litt mer ekte. Litt mer Grønland på en måte. Selvom jeg innerst inne vet utmerket godt at jeg befinner meg på en sykkelsti, tursti eller naturområde i nærheten. Enten tidlig morgen eller sen kveld, når ikke alle andre er der.  Alle de som synes dette er veldig sært.. Men likefremt i mitt hode – litt mer Grønland..

 

Leave a Reply

