Fra kontor til villmark dag 1

Leiren er på plass. Samson og jeg sitter utenfor teltet og ser på havet, mens vi filosoferer over hva vi holder på med. Det vil si jeg filosoferer over hva jeg holder på med, han lurer antagelig bare på hva i H%$*@sike jeg nå har dratt han med på.

samson 1

Det ringte en kamerat fra Luxembourg her en kveld. Samtalen gikk om løst og fast og dreide naturlig innom hva som stod på i jobbsammenheng. Han snakket om Euribor, ECB og at coctailpartyet han befant seg på gikk litt tregt. Jeg snakket om hektiske dager og at jeg midt mellom London og Shanghai skulle bo en uke i skogen. Hans umiddelbare reaksjon var å bryte ut i latter. En helt ekte, ærlig og høylytt latter…. jeg lo med. Du skal hva ?? Jo, altså jeg skal ..eeh.. bo en helt vanlig uke i skogen. Rett og slett fordi jeg føler at jeg på ett eller annet merkelig vis – bare må.

utsikt1

Det har blitt populært i kloke, velskrivende kretser å snakke om mikroeventyr eller mikroekspedisjoner. Jeg har ingen anelse om hvordan dette prosjektet eventuelt skulle passe inn i de ovennenvte kategorier, men det er nå det det er – og for meg er det akkurat passe. Fint igrunnen. Jeg sitter alene og glor utover landskapet mens jeg stopper opp ved følgende to linjer..

Det er ikke mye, det er lite. Men det er noe.
Det er ikke vanskelig, det er enkelt. Men man må gjøre det.

Og det er kanskje der frihetsfølelsen forsterkes – man må gjøre det. Man må aktivt velge å ta ett skritt bort fra det vanlige og gjøre det noe mer uvanlige. Med fare for å virke pretensiøs, det er tross alt ikke Apollo 11 sommeren 1969 vi snakker om her, kun en enkel liten telttur. Men man må allikevel gjennom ganske omfattende forklaringer til kollegaer, omgivelser og i dette tilfellet bankfolk i Luxembourg om hvorfor i all verdens land og rike det skulle i det hele tatt være perifert fornuftig å bo en helt vanlig uke ute i skogen. Hva kan jeg si – det er ikke for alle hverken å gjøre eller forstå, men de som forstår det… de forstår det og har enten gjort noe lignende eller har planer, som de kanskje enda ikke har fortalt noen om, om å gjøre det. Tror jeg ihvertfall.

Dagen har vært finfin. Værmeldingene var elendige tidligere i uken med kraftig vind og regn. I dag har havgapet stilt opp med vindstille, sol og god stemning i leiren. Familien var med ut noen timer for å se hvor far skulle sove og hjelpe til med bæring. Selvom man bare er de klærne man står og går i så blir det nå litt greier allikevel for en ukes tur.

helsport finnmark

Etter litt vedhugst, som en huskeregel så tenker jeg varme foran mat, så var det tid for middag.

ved
Dagens meny var enkel skipperkost i havgapet, bacon og potetmos i samme panne, spist rett fra stekepanna. Samson holder foreløpig tett om mine dårlige bordmanerer her ute.
bacon og potetmos

Etter middag var solen i ferd med å løpe fra oss ned i havet der vest. Vi sprang etter opp på knausen rett utenfor teltet og ble belønnet med en fantastisk solnedgang – en av de sjeldne..

solnegang

Uansett – det er første kveld i leiren og på tide å legge inn en skikkelig kubbe i G-Stove ovnen og krype ned i posen.

g-stove

Forrige uke så hotellsengen min sånn ut..

bulgari hotell

Denne uken ser den sånn ut 🙂

exped dreamwalker
Jeg kommer til å sove minst like godt…

Det siste jeg merker før jeg sovner er at det bryter ut et heftig regnvær, det trommer i vei på duken og lager i grunnen mer lyd enn jeg husker. Kanskje fordi jeg ligger her mutters alene. Eller, ikke helt.. Samson er jo her, han ligger snorkende foran peisen med varm pels og luft i magen. Leiren er på plass,  vi er tørre, varme og fornøyde. Fortsettelse følger. Du kan også følge turen på instagram http://instagram.com/tur365.no

eller #tur365

2 Comments on “Fra kontor til villmark dag 1

  1. Hei, kul blogg! er litt i samme båt som deg, bare ikke kommet meg ut enda. Etter hva jeg kan se fra bildene campet du i området Ogna/Sirevåg? Fint hvis du kunne sendt meg en mail om hvor du slo opp camp? Området nevnt kunne passet meg midt i blinken, men håpet å slippe å bruke en ekstra dag i en travel familiehverdag for å lete etter en lun plass der ute i havgapet.

    • Hei Anders,
      Kjekt å høre at du liker bloggen. Leirplassen for kontor til villmark befant seg i havgapet på grensen mellom Haugesund og Sveio kommune, nærmere bestemt på området til Hagland festning. Med andre ord helt nord i fylket i forhold til Ogna/Sirevåg. Jeg skulle mer enn gjerne anbefalt deg en leirplass, men mine lokalkunnskaper om sørfylket strekker dessverre ikke til. Lykke til med prosjektet ditt og valg av leirplass !

Leave a Reply

