Packraft – verdens kuleste farkost ?

Det er forbausende lenge siden jeg har ønsket meg noe. Mange av oss som nærmer oss 40 er ikke så gode på det – vi kjøper. Sparer kanskje litt, men kjøper allikevel. Kjøper det vi trenger, tror vi trenger og innerst inne vet at vi høyst sannsynlig ikke trenger… men kanskje – kanskje en dag skal jeg begynne med paragliding og 5.000,- for litt brukt utstyr er jo tross alt ikke så altfor mye… Det er her doble garasjer med god takhøyde blir marginalisert til ufremkommelige sykkelboder og endorfinrus leves ut fra sofaen.

Det å ønske seg noe i 2014 er ofte synonymt med en midlertidig utsettelse av kjøpsbeslutningen.

Men.  Jeg har VIRKELIG ønsket meg en packraft. Jeg har ikke turd å skrive det på ønskelisten til hverken julenissen eller en helt vanlig bursdag. Men så en dag – en bryllupsdag – kommer konen hjem med et lurt smil, og et lite bilde i hånden. Bilde av en packraft – en Denali Llama.

Akkurat en sånn som jeg ønsket meg 🙂 Den som var litt for dyr til å bare kjøpe (spesielt siden man kanskje trenger både en og to og tre), den som var så annerledes at man ikke var helt 100%  sikker på bruken av den, den som var akkurat perfekt… Tror jeg.

En gummibåt tenker du kanskje. Det eneste riktige svaret er – nnnja på en måte.. en slags gummibåt.

En gummibåt i superduperstoff á la NASA. På stuegulvet hjemme ser den kanskje ut som en gummibåt,

packraft 6

men for de som kan det så er den en real elvefarkost for de store utfordringene se bare her.. https://www.youtube.com/watch?v=Tsrw6FYeqpk

Med andre ord et oppblåsbart “multi purpose inshore vessel” på drøye 2 kg som får plass i hånden.

packraft1

En slags kano (200kg lasteevne) men som du kan padle nedstrøms som en elvekajakk og som du alltid har plass til i sekken (2,4 kg vekt og som får mer enn nok plass inne i redningsvesten)

Jeg målte den på husets kjøkkenvekt. Nå skal det sies at Justervesenet aldri vært i nærheten av kjøkkenvekten med sitt kalibreringsverktøy etter at den kom i hus, men alternativet var en fiskevekt…

packraft 2

Jeg målte båt med sprayhood, oppblåsbart sete og ryggstøtte, samt pakkpose og pumpesekken til 3,1 kg. Slett ikke dårlig ! Karbonåren veier rett under kiloet, så det er ikke mye ekstra vekt man tar med i sekken for å kunne komme seg frem både til lands og til vanns.

Packraften er pakket opp av esken og befinner seg i stuen,  men det blir ikke lenge før den får vann under kjølen.

packraft 5

Gummibåt eller ei – jeg gleder meg som bare rakkern !

Fortsettelse følger..

Illustrasjonsfoto øverst: Packrafting.com

Leave a Reply

