Packrafting baklengs i motvind og regn

Søndagen begynte vått – skikkelig vått. Vi våknet av at det datt ned med regn mens de store furukronene vaiet knakende i vinden. En skikkelig ruskeværssøndag skulle det bli. På fredag pakket vi bilen med kyllingsuppe og packraft. Kyllingsuppen var spist og packraften var fremdeles uprøvd, med andre ord – på med regntøy og avgårde med oss. Vi kunne valgt vannet rett nedenfor hytten som testbasseng for vår nye oppblåsbare turkompis, men ettersom det blåste friskt så la vi heller turen til skogs. To vann forbundet av en liten elv burde være et fint testlaboratorium for packrafting.

packraft elv 4

Det er mye vann i elver og langs alt av fjellsider denne søndagen. Det stuper ned overalt – denne store steinen har nylig løsnet og ramlet ned på den gamle kjerreveien innover.

steinsprang

Etter litt baksing i nydelig skogsterreng så ankommer vi en liten halvøy og bursdagsbarnet pakker opp godsakene. Packraften blåses opp ved hjelp av en tynn sekk, nesten som en pakksekk med ventil. Med kuling i kastene kan man trygt si at det ikke var noe problem å få fyllt hverken packraft eller sekk. Det største problemet var å sørge for at packraften ikke ble omgjort til et høyteknologisk flygende teppe.

packraft 2

I underkant av fem minutter senere så var farkosten sjøklar. Jeg blåser opp ryggputen og seteputen og begir meg ned mot vannet.

packraft 3

Samson er som vanlig med og lurer fælt på hva matfar holder på med. Bedre blir det ikke når jeg legger i vei ut på vannet.

packraft 4

Som nevnt så regnet det kraftig denne søndagen, noe jeg for alvor merket når jeg kom meg utpå. Det er kun noen mm. med duk som skiller deg og vannet og du kjenner enhver krusning. Når det også detter ned med vann rundt deg, så føler du virkelig at du kjenner på det våte elementet.

packraft in the rain 1

Planen var å krysse over vannet, mens resten av familien skulle gå rundt. Jeg legger i vei i fint driv og er umiddelbart overrasket over hvor retningsstabil Packraften oppleves. Jeg hadde ventet meg mer vingling fra side til side for hvert åretak. Jeg storkoser meg der ute, traller i vei i regnet og runder den lille odden. Vinden kommer rett i mot og kuling i kastene gjør at jeg padler det jeg er mann for fremover, mens vinden driver meg ubønhørlig bakover. Jeg padler og padler mens vannet spruter rundt meg fra åretakene og det laver ned fra oven. Vått, men herlig morro. Motvinden blir for mye, jeg legger om hardt styrbord og vender nesen hjemover. Vi finner litt mer ly oppe i skogen – snører opp fjellduken (jervenduk) mellom noen trær, setter packraften opp som levegg og serverer rundtstykker med bacon og leverpostei. Ikke det verste man kan gjøre i regnet det heller.

fjellduk packraft

 

Første tur i packraft ble på tross av uværet en stor suksess og jeg gleder meg allerede til neste gang.

Vel hjemme på hytten fyres det i peisen og serveres varm sjokolade med rause mengder krem, mens vi forbauset konstaterer at alle er tørre og fine under regntøyet. Vel blåst til både, Isbjörn of Sweden, Haglöfs og Klättermüsen. Sweden altså – we love you !

Leave a Reply

