12 måneder 12 turer. Tur 2/12

Jeg har rett rundt 2.000 tirsdager på samvittigheten så langt i mitt 38 år gamle liv. Denne var en av de bedre. En helt vanlig tirsdag som fikk lov til å bli noe annet. En heldig utvalgt tirsdag – en Tur12 tirsdag. Tiden flyr, når man har det gøy sies det. Tiden flyr også når man går på jobb, henter på skolen og spiser taco på fredagskvelden. Det var allerede en måned siden forrige gang vi satt rundt bålet og tur 2/12 i Tur12 prosjektet vårt stod for døren. Værmeldingen var så som så og vi valgte derfor en litt enklere løsning enn forrige tur under åpen himmel. Vi vendte tilbake til Lindøy, hvor jeg og familien hadde en finfin søndag for to uker siden. Målsetningen fra forrige tur stod fast, maksimere kvelden og minimere stress om morgenen. I så flotte og tilrettelagte omgivelser som her så var det med andre ord duket for litt skikkelig sikringskost rundt bålet.
Vi pakket i en fei og etter en raskt handletur så var vi var atter en gang klare for tur – tur 2/12. Parkeringsplassen var skåltom denne kvelden og det var tydelig at det skulle kokes noe annet enn frysetørret mat når purreløken var så stor at den stakk ut av sekken.
norrøna reconpack
Vi stroppet fast purreløken, slo på hodelyktene på og la i vei nedover mot gapahuken.
Laget var styrket siden sist, foruten, løperen, den beleste buldreren, fjellgeita, den syklende grafiske designeren og undertegnede så hadde vi denne kvelden også med oss en jaktglad ingeniør. En god gjeng.
Bål og stemning tok seg raskt opp inne i gapahuken. Jeg rigget til et provisorisk kjøkken og begynte å forberede kveldens bålmat.
turkjøkken
Menyen var reinsdyrskav, med tyttebærkrem, purreløk og ruccolasalat. Herligheten blir servert i lefser for smakens skyld, men også for å spare oppvask. Vår jaktglade ingeniør visste ingenting om lefsene. Senere på kvelden kom innrømmelsen av at han et lite øyeblikk ble lettere rådvill, ettersom det ble kuttet opp løk, sopp og diverse og han ikke hadde med hverken bestikk eller fat. Det hele toppet seg, når jeg begynte å blande tyttebærkrem – dette måtte jo bli et søl av et måltid tenkte den bestikkløse jaktglade ingeniøren..Men som nevnt – lefser sparer oppvask, smaker godt og redder bestikkløse venner ut av en potensiell middagsknipe.
Et tips å tenke på når man skal koke noe ute i skogen som innebærer kutting av grønnsaker o.l. er å ta med noe til å ha greiene i etterhvert. Jeg hadde med noen turkopper som gjorde jobben, dette gjør det også enklere å legge de forskjellige tingene i gryta på et riktig tidspunkt alt etter steke/koketid.
turkjøkken 2
Jeg blandet tyttebærkrem av creme fraiche og tyttebærsyltetøy. Her vet jeg at det også brukes yoghurt naturell og rømme, samt tyttebær og tyttebærsyltetøy. Prøv deg frem og finn en smak du liker. Jeg anbefaler et forhold på ca 2 deler creme fraiche el.l. og en del tyttebærsyltetøy, det skal smake tyttebær. Jeg tillot meg også et ørlite dryss av maldonsalt som ble rørt inn.
 
Oppskriften er enkel og kokingen ingen heksekunst. For å gjøre det enda enklere så kan alt kuttes klart på forhånd og legges i bokser slik at det bare er til å fyre opp og gå i gang. Bålpannen er en støpejernspanne med tre bein og et håndtak. Perfekt til sosial bålkoking, samt godt egnet for litt større måltid som ellers måtte blitt plassert i flere kjeler som skal vaskes rene for sot og skitt etterpå.
 bålfat
Bålpannen fant veien over glørne og ikke overraskende så starter man med å surre løk og hvitløk blank i gryta, og steker soppen lett.
 
Ettersom det var såpass høy varme og mye kjøtt så tok jeg løk og sopp ut av bålpannen når jeg brunet kjøttet.
koking
Til slutt så blandes alt sammen og jeg tilførte litt Creme Fraiche, samt litt salt (og pepper hvis jeg hadde husket å ta det med)
reinsdyrgryte
Lefsene ble varmet og det ble dekket opp enkel buffet, med reindsyrskav, tyttebærkrem, purreløk, tyttebærsyltetøy og ruccolasalat.
reinsdyrkebab
Maten falt i smak og kombinasjonen av reinsdyrkjøtt, tyttebærkrem og ruccolasalat høstet anerkjennende nikk.
reinsdyrkebab 1

Turradioen kom frem fra pakksekken og disket opp med Paul Simon til middagen og nattønske på sengekanten – rene skjære hytteturen.

På et vis var det en helt vanlig tirsdag, selvom følelsen rundt bålet ledet oss tilbake til helt andre situasjoner, noen tenkte på jakt i Trøndelag, andre på koietur i Femundsmarka.  Det er like fascinerende hver gang å kjenne på at det finnes en villmark mer eller mindre rett rundt hushjørnet. I den grad vi konkluderte noe som helst så var det kanskje –  ikke langt men nært, ikke vanskelig – bare fint. Det var mye på blokka denne kvelden, trening, friluftsliv, racersykler til småbarn, temposykler til store barn, alt i en herlig saus. Midt mellom en øl og en dram dukket Harold Bloom og vesten litterære kanon opp.. Før vi visste ordet av det så var Mikhail Bulgakov, Murakami og Shakespeare nevnt i en og samme setning. Hamlet kom på banen og Nrk P1 viet spiletid til en av våre lokale pop storheter The Colors Turned Red…  det var en fin kveld – en riktig fin kveld.
lervig lucky jack
Som om ikke Hamlet, karbonfelger og Colors Turned Red skulle være nok, så tittet jammen stjernene frem også denne kvelden. Fotografen tok med kameraet og manglende fotokunnskaper ut i natten denne gangen også. Jeg går liksom aldri lei det der… en dag skal jeg kjøpe meg en skikkelig stor klok fotobok hvor jeg kanskje kan lære meg å ta noen ordentlige bilder av det, men enn så lenge så får dette duge.
 stjernehimmel gapahuk 2
Jeg tar en siste tur ut for kvelden. Inne i gapahuken hører jeg romstering med soveposer og lavmælt prat. Røyken stiger opp fra pipa på vei til stjernene mens jeg rusler tilbake til soveposen og tenker at dette var tirsdagen sin – Tirsdag altså !
stjernehimmel pipe
Vi kryper i posene og det varer ikke lenge før det snorkes og dures fra kriker og kroker.
soveposer
Lydnivået drar seg til ett knepp, mens jeg kjenner varmen bre seg i posen, trykker dunjakken på plass under hodet og gleder meg over tanken på at en helt vanlig tirsdag fikk lov til å bli en helt uvanlig tirsdag.
Takk for turen.

2 Comments on “12 måneder 12 turer. Tur 2/12

  1. Hei
    Det var kjekt å lese, dere er veldig flinke
    Hilsen
    Einar Benedikt, klassekamerat til Simen 🙂

Leave a Reply

