12 måneder 12 turer. tur 5/12

Vi satte igjen kursen mot vest, mot havet. Det er vel slik det ofte blir med oss saltvannsfolk. Tur 4/12 var tenkt ved havet, men ble flyttet i siste liten grunnet tåke. Denne gangen lot vi oss ikke stoppe og pakket for sikkerhets skyld, og første gang, telt med i sekken. Været var skikkelig ille, det regnet kattugler og blåste. Kvelden før avreise fikk jeg morsomme e-poster fra venner med subject felt som « dere valgte mandag for telttur ja :-))» –  vedlagt var det skjermdump fra yr.no som viste regn, vind, lyn og torden på mandag og stor sol alle andre dager den kommende uken. Jeg sa god natt til ungene, satte meg i bilen og skrudde på vindusviskeren. På vei utover la jeg merke til at jeg hadde slått vindusviskeren av og volumet opp – høyt opp. Jeg var lett til sinns og tung på foten, rett og slett oppstemt og glad der jeg kjørte i retning av møteplassen for kveldens utesoving – endelig Tur12 igjen, utesoving med gutta. Flere av utesoverne har jeg ikke truffet siden forrige tur og hadde vi ikke bestemt oss for å sove ute sammen så hadde måneder kanskje blitt til halvår.
Datoen var spikret for lenge siden, men det var allikevel litt frafall denne mandagen grunnet sykdom og jobb. Fjellgeita, løperen, den syklende grafiske designeren og jeg møttes på parkeringen klokken 20.00. Vi ruslet nedover kjerreveien i retning havet, det var ikke langt fra asfalten denne gangen heller, men allikevel relativt langt fra folk og herlig nært storhavet.
leirplass
Teltet kom på plass etter at vi hadde løsnet opp en skikkelig trollgarnknute av barduner.
helsport barduner
Som den rutinerte telteren han er så tok fjellgeita selvkritikk for mangelfull nedpakking forrige gang teltet hadde vært i bruk. Men kompenserte det hele med å trekke en oppfyringsElg opp av sekken. OppfyringsElg tenker du kanskje – det gjorde vi også. Men elgen fra Åre Ljuset kom opp av sekken, ble heit i toppen og fyr ble det.
åreljuset
Et lite bål tok form mens vi rullet ut liggeunderlagene, la oss til og hygget oss med både utsikt og prat. Av alle merkelige ting så var det ingen mobildekning der vi satt i kanten av byen, tett på havet.
bål 1
Kveldsmaten kom på bordet, eller kneet om du vil. Lokaltprodusert konjakkmarinert laks som må ha vært av det glade slaget, servert i ferske lefser, med vårløk og avokado.
skakkelaks
Sender du rømmen vær så snill ?
Rømme ??
Det går fort i svingene rett fra jobb, ungene på trening, pakking og handling. Spekematen som skulle med…. ? NJa – den ligger vel i butikkhyllen like bortenfor rømmen…..  Maten var god den, skikkelig god. Skakkelaks fra Etne er et fantastisk produkt og nytes kanskje best i sin reneste form – uten rømme  🙂
Samtalen tar en ny retning, og ender et sted hvor ingen riktig husket hvor den begynte.
En måke fløy forbi og en fiskebåt seilte fullastet mot nord

fiskebåt

mens vi sjenket opp en liten dram og kjente at kvelden nærmet seg.
båldram
På tross av dårlig vær tidligere på dagen og dårlige meldinger så var det bare noen små dråper regn som falt og vi ble sittende ute hele kvelden. Klokken drog seg etterhvert mot midnatt og det var på tide å finne veien ned i posen. Det siste jeg registrerte var den svake duringen av en traust båtmotor som blandet seg med bølgebrus der ute i natten.
bål 5
Alarmen ble satt på til klokken 0600. Det peip, vi brøt leir, pakket teltet i en fei og var hjemme i døren klokken 06.35. Jeg trør ut av fjellskoene,  ber kraffemaskinen høflig om en dobbel espresso og nyter et lite stille øyeblikk i huset før jeg går opp for å vekke kone og unger. Det er 11 timer siden jeg sa god natt til ungene og smatt ut døren. En kjapp dusj, frokost, nistepakker, nystrøket skjorte og pekefingeren min møter atter knappen på kaffemaskinen. Denne gangen på kontoret. Det var noen innholdsrike 12 timer en vanlig mandag – akkurat slik som TUR12 skal være.
Takk for turen.

Leave a Reply

