I tungtvannssabotørenes fotspor

Etter at TV serien, «Kampen om tungtvannet”, gikk på TV har både 8 og 10 åringen vært enormt interessert i Vemork, sabotasjeaksjoner og tungtvann. Vi har etter beste evne snakket oss gjennom tunge isotoper, nøytroner og protoner, mens de har lekt Helberg, Skinnarland, Haukelid, Rønneberg og utført heltedåder på løpende bånd. Gleden var derfor stor da vi annonserte at vi før våre fire uker til seters på Haukeli skulle ta en avstikker til Rjukan og gå sabotørstien. Den siste lille milen av ruten som sabotørene gikk disse avgjørende februardagene i 1943.
vemork 2
Hotell TVen på Gaustablikk høyfjellshotell viste kvelden før “på tur med Dag Otto”, hvor fallskjermjeger Lauritzen skulle hoppe igjen etter mange års fravær. Før det kunne hoppes så måtte laget med den faste turkompisen Kristian og to operabrødre trenes opp. Oppladningen til morgendagens tur kunne knapt vært bedre. Gutta var superladet, og militærsjargongen etablert. Etter at øverstkommanderende innførte streng lys og lyddisiplin på hotellrommet så sluknet våre to små sabotørspirer.  Etterhvert var hele laget sluknet og jeg ble sittende oppe i mørket og sammenligne turistbrosjyren og turkartet med saltsticks for hånden.
sabotørstien 27
Vi blåste revelje og spiste frokost før vi satte vi bilen i gir og etterhvert parkerte på industriarbeidermuseet. Fra parkeringen gikk vi tilbake opp bakken til hovedveien, derfra gikk rutebussen (den eneste denne dagen virket det som) klokken 12.35. Både to og firebente steg ombord og tok bussen i et kvarters tid til Rjukan turisthytte. Vi hadde kjøpt en ferdig pakke for oppholdet vårt på Rjukan, med bussbilletter, bok, overnatting på Gaustablikk Høyfjellshotell og lunch på museet. Dette fungerte forsåvidt greit, men verken bussen eller museet virket spesielt kjent med opplegget. Etter en liten teknisk hvil på Rjukan fjellstue så begynte vi å bli klare. Bare for å skjerpe sansene ytterligere et knepp så fantes det en rekke militære plaketter på fjellstua, som tydelig viste at området var brukt til ulike former for trening – noe som ikke satte noe mindre fart i våre to små sabotører. Fallskjermjeger Lauritzen hadde kvelden før udødeliggjort forkortelser som FSK/HJK og her hang selveste vingen på veggen.
sabotørstien 29
Fra fjellstua går turen på vei innover Hjerdalen, før selve stien begynner.  8 åringen leste kart og ledet an..
sabotørstien 30
Ungene delte ut ulike roller for turen, noen var Helberg, andre var Rønneberg, Haukelid eller Skinnarland – minstemann brølte plutselig og spontant på klingende østlandsk at, “første mann som ser ei hytte får en dram !”, vi var i gang- ingen tvil.
Vi startet i fullt regntøy oppover veien, men skulle etterhvert avslutte turen i t-skjorte.
sabotørstien 28
Plutselig dukket skiltet opp og vi skjønte at vi var der nå, vi var der hvor De hadde vært. De modigste av de modige, de fremste av våre fremste – sabotørruta var ikke lenger en asfaltert hyttevei anno 2015, men et bjørkekratt anno 1943.
sabotørstien 5
Det er to ulike stier som fulgte et felles løp deler av veien med hhv. orange og røde trebrikker som hang i trærne.
sabotørstien 31
Sabotørstien følger de røde. Noen var falt ned, men 8 åringen fikset opp.
sabotørstien 8
Alt i alt fremstod turen som lettgått og med til tider svært sjarmerende og flotte stier.
sabotørstien 17
Og innimellom noen slike stier som, for de av oss som elsker slikt, formelig trygler og ber om å bli løpt fra stein til stein på.
sabotørstien 12
Det finnes flere skilt underveis med informasjon om sabotørenes bevegelser og hendelser fra krigens dager, samt at vi var utstyrt med både 10 åringens personlige notater fra kvelden før, kartbrosjyre og informasjonsbok om sabotørenes dramatiske opplevelser.
sabotørstien 13
Gutta elsket det, vi voksne kunne nok kanskje tenkt oss at de hadde gjort enda litt mer utav akkurat dette og eventuelt andre ting/hendelser rundt løypa. Stien var som nevnt lettgått og  et parti så kom hele gjengen småløpende nedover til taktfaste tilrop fra de voksne. En herlig flyt … gutta digget det, hunden trodde naturlignok vi var gått fra forstanden –  fantastisk morsomt. Helt til vi rundt en sving tok igjen et voksent par som hadde matpause… – vi fremstod antagelig som en slags friluftsversjon av en underlig musikalfamilie med tydelige militære tilbøyeligheter😃
Vi rastet også i lyngen, med brownies
sabotørstien 9
, saltstenger fra kvelden før
sabotørstien 11
, vannflaske og mygg
sabotørstien 10
Plutselig ankom vi sabotørene sin fremskutte base – alvoret begynte å synke inn. Vi var nesten der.. informasjonsskiltet fortalte om siste innspurt denne dramatiske februar natten. Natten da våre fremste menn gjorde det umulige og skrev seg selv, Vemork og Telemark inn i historiebøkene for alltid. Vi nærmet oss nå, spenningen steg og høydemetrene sank – raskt. Nedstigningen var bratt den siste biten. Vi ble belønnet med prima sabotørutsikt til vårt mål for dagen. Vemork !
sabotørstien 32
Denne gangen med fredelige hensikter, det nærmeste vi kom noe som minnet om sabotøraksjon var vel å  «rane» museumsbutikken for tungtvannseffekter. Vi bommet litt på stien de siste par hundre meterne og endte i en slags rapell mellom trærne.
sabotørstien 18
Etter rapellen fulgte vi bilveien rundt en sving og to…
sabotørstien 19
.. og alle fikk beskjed om å holde seg godt inntil kanten. Noe Samson tok svært alvorlig, der han gned kløven godt inntil autovernet.
sabotørstien 20
For den observante turgåer dukket det plutselig opp et skilt med sti..
sabotørstien 21
..som tok oss den siste stubben ned til dagens utgangspukt – svingen ved parkeringen til industrimuseet.
Etter nærmere 2,5 time på tur så var vi sultne på lunch. 8 og 10 åringen hadde feriespenn som brant i lomma og spanderte bussturen over broen og opp til norsk industriarbeidermuseum.
sabotørstien 22
Det å få se et av datidens (1911) største elektrisitetsverk var en fantastisk opplevelse, spesielt ettersom familien er innehaver av vår by sitt første elektrisitetsverk (1908). Fliser, vinduer, arkitektur og så masse annet var tilnærmet identisk. Betydelig større skala, likevel likt slikt jeg bare kjenner det fra bilder..Men der hvor vårt sjakkflisede gulv nå viser nakne betongsår etter maskiner som er flyttet viste man her turbiner, generatorer og kontrollpaneler som stod på sin anviste plass.
Vemork
Jeg kunne tilbrakt mye, mye mer tid her – der var gutta og jeg smått uenige. De var umettelige på Grouse og Gunnerside.
sabotørstien 37
Den sabotørorienterte delen av utstillingen var relativt enkel, men ok. Spesielt bra var den flerdimmensjonale videoprojiseringen som var gjort avslutningsvis.
sabotørstien 36
Sabotørspirene på 8 og 10 år ønsket seg mer ting og effekter fra den opprinnelige opersjonen/epoken. Vinterutrustning, håndvåpen, ski, brev, radio, uniformer, primus – et eller annet.
Siste buss var gått og gutta brukte egne feriepenger i museumsbutikken som spillegale i Las Vegas.
sabotørstien 25
Høydepunktet var tungtvann. D2O på en liten ampull. Sjargongen var – vis meg den kompisen i gata som matcher dette etter endt sommerferie 😃 vi får se…. Jeg antar at både Legoland og Epcot senteret har en relativt anstendig museumsbutikk som kan yte en ampull tungtvannet en fair konkurranse.
Museet stengte døren og vi ruslet glade og fornøyde over den dramatiske broen.
sabotørstien 26
Takk for turen !
PS. Det fremragende nettmagasinet Harvest har en fin artikkel om tungtvannsaksjonen som kan leses her.