Turåret 2015

Jeg har alltid likt kavalkader. Et ekstrakt, en oppsummering, et tilbakeblikk. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg nyter det faktum at kompetente hjerner har silt informasjonen for meg i et presist format. Jeg sa jeg likte kavalkader…  jeg tror jeg elsker kavalkader. Det er kveld, en av årets aller siste. Ungene sover på hemsen, kona har lagt seg ute under det store treet et stykke oppi skogen. Sært tenker du kanskje ? Det har en naturlig forklaring i å oppfylle et nyttårsforsett for 2015 med knappest mulig margin. Samson og jeg derimot, vi deler sofaen inne i hytta. samson i sofa Hytta i overgangen mellom skogen og fjellet. Hytta som har vært vår base nesten hvert eneste årsskifte de siste 10 årene. Hytta som har verken TV eller særlig mobildekning og med andre ord aldeles elendige kavalkadeforhold.
Jeg tenker tilbake på året som snart ligger bak oss. Tenker i bilder, men kjenner likevel lukten av bål, lyden av snø under poter og ski, kjenner følelsen den gode følelsen. Jeg innser raskt at jeg er i ferd med å sette sammen min egen kavalkade over 2015. .. slik jeg ville sett den på en skjerm om jeg hadde en. Uansett kavalkade eller ei – kall det hva du vil, men her er en slags oppsummering av vårt 2015 turår.
 footprint
Overgangen fra 2014 til 2015 begynte på samme sted som her jeg nå sitter og forsøker å runde av 2015.  Nyttårsaften 2014 våknet vi opp på Jonstølen etter å ha hatt en strabasiøs tur til DNT hytten kvelden før.
De neste helgene forsøkte vi tross kronisk uvær i helgene å komme oss til Haukeli for å kjøre hundespann med Haukeli Husky. I mellom tiden nøt vi blant annet bålkaffe og svidd pizza i Tysvær.
bålpizza 3
25 januar klarte vi det…
hundekjøring alle 2
…og to uforglemmelige dager med nærmere 30 Alaska huskies gled inn i minneboken.
Turåret 2015 var ikke av våre mest aktive, men ble på et vis reddet av TUR12 prosjektet. Nyttårsutfordringen som ble virkelig og som gjorde at kompisgjengen overnattet ute en natt hver måned. Det sikret ihvertfall et minimum av utenetter som gjorde at også dette året nærmet seg 30.  Januarnatten tilbrakte TUR12 gjengen under åpen himmel.
pølser på bål 1
Med februar kom vinterferien og familien tok turen til Tittelsnes fort,
og til det høyeste fjellet i Sveio kommune Trollvassnipen.
Tur12 overnattet på Lindøy.
I mars gjorde en guttegjeng forsøk på å nå seteren på Haukeli, men stengte veier gjorde at vi kjørte sørover og tok helgen på en øy i havgapet i steden.
øyhopping
Noen helger senere lignet stuen atter en gang på en sportsbutikk, da vi pakket baggene og gjorde oss klare for påskefjellet.
bagger
7 åringen bedrev sin favorittaktivitet med trekking av pariserpulk i perfekte forhold..
parispulk
Det ble mange skiturer i litt mindre prefekte forhold..
skitur
og generelt leking i snøen fra morgen til kveld.
isbjørn of sweden
Akkurat slik en god fjellpåske skal være. Tilbake i lavlandet så var det på tide å arrangere utebursdag. 7 åringen skulle bli 8!
Vi var også på tur med Barnas Turlag til Straumøy gård
Undertegnede fikk ikke med seg TUR12 sin overnatting i mars, men i april var vi samlet og fikk kontakt med både rådyr og kattugler.
Det ble tid til en siste helg på Haukeli før våren endelig var kommet og det lå telt fra Tensile klart til testing.
Tur12 sin overnatting gikk i mai til fjæresteinene..
Det kom et par varme dager, og kano på taket ble til seiltur og teltovernatting
Halve familien  gikk Haugesund på langs dagen før de fleste andre,
hpl
og vi prøvde fiskelykken på terrassen.

En finfin sykkeltur endte med hengekøyesoving.

trekbike

Helgen etter forsøkte vi for første gang å padle to personer i en packraft…
fjellreven packraft
..og sove i hengekøyeleir på hytteterrassen.
exped hammock
Den 6. TUR12 overnattingen gikk til Karmøy, hvor vi igjen hang opp både telt og hengekøyer i trærne.
Den neste TUR12 overnattingen fulgte hakk i hel og gikk til Sandbekken i Tysvær
Sommeren kom og vi vendte blikket mot Telemark. Først en avstikker til Gaustatoppen
Sommeren fortsatte med fire uker til seters. Det var korte og lange turer, det var en periode daglige flokker med reinsdyr som toppet seg med at far ble forhindret fra å gå til butikken da de stoppet opp på setervollen. Vi bygget kjøkkenhage, og vi padlet på parisbrettet.
Vi vadet elver, snakket i blikkbokstelefonen og spilte brettspill
Noe av det vi kanskje husker best er at vi dro på årets lengste telttur.
Ikke mange kom tilfeldig forbi disse ukene, men plutselig stod Rubentur på baksiden av stølen og lurte på hvor den beste stien gikk videre, og ferskinger på DNT tur fikk låne vadere til å krysse elven. Alltid stas med både besøk og forbipasserende.

I August satt vi alle på lasteplanet da den store svarte bilen sa takk for seg på tur til Rosendal.

landrover
Tur12 gjengen reiste helt ut i havgapet, grillet hallouimi ost på bålet og sovnet til verdens flotteste solnedgang.
5 September var det klart for den store #nattinaturen og Tur12 var igjen på farten og stilte med stort og smått 21 personer på en flott overnatting i Tysvær.
Kona og 8 åringen tok med en tante og kusine en helg på Jonstølen, mens 10 åringen og jeg spiste godtepose foran bålet i Suldal.
jonstolen

Vi nøt en strålende septemberhelg på Haukeli, med ridetur i fjellet

hester 6
fisketur..
fiskeren
..og napp i et fjelltjønn.
fisketur 1
Noen fikk også prøve salonggevær for første gang
I oktober plukket vi en ny liten topp i Sveio (Emberlandsnipen)
Vi mekket både gresskar og pakkposer til Halloween,
 og var igjen, for andre gang dette året,tilbake på Jonstølen.
jonstølen
Denne gangen helt alene på hytta foruten vårt fantastiske reisefølge på totalt 6 voksne og 6 barn.
 Utesovegjengen i TUR12 vendte atter en gang tilbake til fjæresteinene for oktoberovernattingen
..og i november var TUR12 tilbake i gapahuken på Lindøy.
Etter hvert kom et hint av vinter og vi slo opp teltet i hagen og laget pepperkaker i G-Stove ovnen.
gstove pepperkaker
I desember var det duket for et av årets utesovehøydepunkt. Det ble en  fantastisk avslutning på TUR12 prosjektet da vi laget julefest i skogen
Romjulen kom og vi dro til Suldal for late feriedager og nyttårsfeiring. Tradisjonen tro så ble julebraken hugget og pyntet med pepperkaker.
julebrake
Like før året var omme rakk en av oss akkurat å sove under et tre…
..andre å bygge sin første gapahuk.
Og med det så er vi forsåvidt tilbake der året både begynte og sluttet. Der har du den altså – vår lille kavalkade. Tur365 sin egen turkavalkade for året 2015 om du vil.