En mørk og stormfull aften i gapahuk

Vi brukte romjulens siste dager til å bygge det som skulle bli vårt ly for natten. Det begynte lenge før dette med en entustiastisk 10 åring som høyt og tydelig uttrykte et ønske om at noe av det han hadde mest lyst til å gjøre på fjellet i juleferien var å bygge sin egen gapahuk. Surringer og greier. Far i huset var umiddelbart på pletten og sa – Kjempeide ! Antagelig så henger det også sammen med en entusiastisk speidertilværelse og lesing av speiderboken på sengekanten.
Vi pakket nødvendig utstyr og gjorde oss klare.
verktøy
Først måtte vi finne et egnet sted, noe som burde være enkelt ettersom hytten vi befant oss på ligger i skogen, i overgangen til høyfjellsterrenget. Vi fant passende emner, noe var nylig falt ned, annet måtte hugges, kvistes og bæres på plass.
Vi sjekket at alle delene i vårt nylagde byggesett så ut til å passe før jeg snurret på den første surringen. En gang speider, alltid speider.
gapahuk surring
Gutta startet med å øve på tømmerstikk,
gapahuk tømmerstikk
før de fortsatte på egne surringer. Det ble surret etter alle kunstens, les speiderbokens regler.
Byggverket ble ganske så bra syntes vi. Det var lite granbar tilgjengelig, så vi valgte å trekke over en presenning. Alle overflødige ender ble derfor kappet ned og løse taustumper kuttet av.

gapahuk 6

8 åringen inspiserte konstruksjonen og sa seg fornøyd med arbeidet sålangt.
gapahuk 5
Til slutt spente vi presseningen over og surret den fast så godt vi klarte.

gapahuk 7

Det ble ikke til at vi gjorde annet den kvelden enn å ta med hodelykter og leke i gapahuken i mørket. Det skulle vi senere angre på ettersom denne kvelden var en av de bedre, selvom det var mildvær og fukt i bakken. Alternativet skulle vise seg å bli langt mer krevende.

gapahuk natt

Dagene gikk og vi skrev 2016 før vi bestemte oss for å tilbringe en natt i gapahuken. Værmeldingen viste minus 5 grader og 10m/sek. vind. Ikke idelle forhold, men ferien var slutt dagen etterpå og vi bestemte oss for å gi det hele en sjanse. Vindretningen var gunstig, og vi hadde gode soveposer, gode liggeunderlag i tillegg til en fjellduk i bunn og en ekstra dunsovepose som “dyne” over gutta. Enda viktigere – veien hjem var kort.

Vi rigget litt om for vær og vindforhold denne kvelden og spente Helsport tarpen over den ene sideveggen og deler av åpningen for å lage litt mer ly. På vei ut i gapahuken nappet vi med oss litt julepynt og en furukvast som vi stakk i jorden. Stemningen under duken ble med ett litt lunere.
juletre 2
Etter kort tid så konstaterte vi at vinden var sterk og vår provisoriske Helsport konstruksjon svak. Gutta gjorde store øyne da far, for å redde det blafrende bruket, spratt opp av soveposen og iført stilongs spikket barduner i en rasende fart med den store kniven.
Vi fant igjen roen i gapahuken og ble liggende å snakke om den fantastiske stjernehimmelen som var der ute, den kritthvite haren vi hadde sett på turen vår tidligere på dagen og selvsagt høytlesning fra den o-store speiderboken.
speiderboka 2
Etterhvert falt gutta til ro og snorket i posen.
gapahuksoving
Det blafret i duken og knaket i trekronene over oss. Jeg nøt synet av en fantastisk stjernehimmel og knipset et par bilder med kalde fingre.
stjernehimmel 2
Lysene er blåst ut for lenge siden, men julefurua er fremdeles tent da jeg legger meg til ro for kvelden. Gløtter igjen ut på stjernehimmelen over oss som er fantastisk, nesten ubeskrivelig. I det duse lyset fra juletreet blir jeg liggende og stirre ned i den rimfrosne lyngen. Normalt ville det vært maur, en bille eller en eksotisk tordivel å feste blikket på. Nå er det ingenting, alt er kaldt og falt til ro for vinteren. Jeg sovner nesten. Det er surt ute nå. Vinden blåser og kuldegradene blir kalde. Jeg kryper godt ned i posen og spiller noe i nærheten av en pianokonsert av Rachmaninoff med fingre og tær. Hvordan har dyrene i skogen det i slikt vær tro ? Tenker de noen gang.. men inni svarte da – dette var surt, burde heller holdt meg hjemme ? Jeg sovner.
Hodelykten var festet i “taket” rundt en liten kvist. En nærmest vintage type petzl hodelykt med batteripakke i egen snor til å ha på innsiden av jakken. Den var festet i taket, helt til den falt ned på min sovende soveposemage. I halvmørke er min umiddelbare reaksjon at jeg har fått en gigantisk eddekopp i fanget :-/
Ungene snorker fortsatt, vinden uler og jeg blir igjen liggende å glo ut i mørket. Denne gangen fester jeg blikket søvnig på en stjerne. En stjerne som lyser klarere enn de andre, kan det være nordstjernen tro ? Karlsvogna der – ja det kan det jammen meg. Dette eldgamle uunværlige tegnet på at man er på vei til eller fra noe i riktig retning. Plutselig ser den ut til å slokne – jeg slokner først.
stjernehimmel 4
Jeg våkner igjen. Brått denne gangen. 8 åringen sitter oppreist i posen og mumler, mest av alt minner han om en slags limegrønn mumie i den nye Mammut soveposen. Vinden sliter kraftig i duken som slår rundt oss. Min umiddelbare tanke er at nå blåser greiene sønder og sammen. Jeg blir raskt enig med meg selv om å avbryte. Stapper alt jeg klarer av utstyr i den store sekken, slår på hodelykten og bærer en og en unge på ryggen tilbake til hytta og i seng.
gapahuk natt 3
Det ble en natt i gapahuk – om ikke annet så en kort en.
Ungene sovner umiddelbart i den peisvarme hytta. Jeg sjenker opp et glass vin, tenner et talgelys og blir sittende å høre på været som romsterer der ute, mens jeg noterer kveldens begivenheter i turdagboken. Jeg hører ting slamre rundt på terassen, kraftige vindkast tar tak i furuskogen. Jeg tar siste sup, blåser ut lyset og tenker at det var et riktig valg. Både valget å forsøke og valget om å avbryte midt på natten.

Leave a Reply

