Tretoppidyll

Helt siden jeg var liten så har jeg hatt en klar fornemmelse av at det må være lykken i livet og våkne opp blant tretoppene. Jeg fikk mye rart som barn, men aldri en trehytte. Ikke engang et håpløst spinkelt byggverk av restplank kom min vei. I voksen alder har jeg kompensert dette med litt hengekøyesoving – men du får liksom aldri helt hyttefølelsen.  Planen for helgen var egentlig å dra på padletur, men rett før avreise fikk kona snusen i en tretopphytte.  Jeg ringte til tretopphytteeier Margrethe og fikk hyggelig svar tilbake om at hytta var ledig og at vi skulle møtes to dager senere.
Forventningsfulle pakket vi bilen og la i vei i retning Tysvær, og ikke langt unna vår planlagte kanotur på Storavatnet så stoppet vi bilen i Heskjadal.
Margrethe ble med oss oppover. Jeg merket at vi kanskje hadde tatt i litt ekstra på handleturen på vei inn, og sekken veide mer enn jeg hadde sett for meg i de bratte bakkene oppover til tretopphytta.
sekk
Etter å ha unnagjort kneika, så førte stien oss gjennom koselig skogsterreng og plutselig – der lå den. Vårt fantastiske krypinn de neste to nettene.
tretopphytte 1
Ungene var entusiastiske og sprang den siste etappen bort til hytta og opp trappen. Tydelig fascinert over å stå trygt på noe der oppe mellom tretoppene. Margrethe forklarte oss om det ene og andre. Hun hadde båret ved, hentet vann og strukket på sengene.
Etter at hun var gått så ble vi sittende på terrassen, se på hverandre.. og nyte det – ta det inn! En fullverdig hytte mange meter over bakken. Et herlig rom på 11m2 med kjøkkenkrok, sofa og soveplass.
tretopphytte interiør 2
Vedovn i hjørnet, i tillegg til hems med to soveplasser. Tretopphytta har også “stor” terrasse på to sider.
tretopphytte interiør
Alle veggene har store vindusflater som gir utsikt til naturen og dyrelivet rundt.
Kona og 10åringen tok en liten tur for å sjekke ut fiskevannet, robåten og stien som skulle ta oss ut på morgendagens planlagte utflukt. 12 åringen og jeg sjekket utvalget i bokhyllen.
bokhylle
Det var ikke bredt, men haugen på stort nok for fjellfanter som oss. Vi ble sittende på terrassen å dingle med beina med hver vår bok.
lesing 1
Kort fortalt – en fantastisk solrik ettermiddag på terrassen, med god prat, og nye turdrømmer. Samson sloss som vanlig om den beste plassen 😃
slumring 1
Alle var igjen samlet og det var på tide med middag – solen steikte og det føltes rett og slett litt tidlig å fyre bål denne fantastiske «sommerdagen». Jeg fant frem gassbrenneren fra skapet. Taco stod på menyen, så det skulle uansett bare stekes kjøttdeig. Jeg tutlet på, mens de andre slanget seg på terrassen utenfor det store vinduet som dekker halve hytteveggen. Er det noen som vet hvor kjøttdeigen er? “Kjøttdeigen ja… Kjøpte vi egentlig kjøttdeig?” Svaret viste seg å være nei, og dermed måtte morgendagens pølselunch bli omgjort til dagens tacomåltid – alt går i tretoppene.
Som ut av det blå kommer plutselig det som må være ukens beste SMS. Den er fra husverten Margrethe og forteller at det står en Pale Ale, en IPA og en Blonde øl i kjøleboksen – hvis vi vil ha de da…lokalt øl
De voksne lar seg ikke be to ganger og deler en øl. Fantastisk lokalt brygg fra Heskjadal som definitivt nytes best i tretoppene. Solen siger lavere på himmelen og bader alt rundt oss i et nydelig varmt kveldslys –
sunset 1

Gutta finner ut at i steden for å springe 10 ganger rundt teltet før leggetid, så tar de en liten treningsøkt i skogen.

Etter endt treningsøkt, blir vi enige om at det er jo faktisk ingen god grunn til å legge seg enda, og setter over en kjele med popcorn på bålet.
popcorn 1
For å toppe festen denne fantastiske tretopplørdagen, så svir vi likeså godt også av en runde Marshmallows.
Tretoppfesten går mot slutten og ungene klyver opp på hemsen. Vi voksne finner roen med lavmælt prat rundt bålet som knitrer. Hvor skal vi bygge vår tretopphytte? Eier vi noen trær? Jammen er vi  heldige, som fikk en av årets hittil beste helger akkurat her!  Etter hvert så finner også litt oster, pølser, skinker og oliven veien til kanten av bålet.
kveldssnacks
Fuglene har gått og lagt seg, bålet har brent ut og vi pusser tennene under en fantastisk stjernehimmel.
hytte_natt
Jeg våknet midt på natten og kikket ut av vinduet, halvt i ørske registrerer jeg at  stjernehimmelen var helt overveldende. Kanskje en av de fineste jeg har sett. Det var dørgende stille i hytta mellom tretoppene. Speilreflekskameraet ligger rett ved siden av meg, og jeg vet at ISO, lukker og blender er sånn nogenlunde riktige for å knipse ett bilde og to. Men det er så stille i hytta at jeg tør rett og slett ikke. Tør ikke i frykt for å vekke noen med lyden av speilet som lukker seg. Jeg snur meg rundt og sovner med tanken på at kanskje ikke alt skal festes på film, kanskje mange av de beste øyeblikkene og opplevelsene ikke lar seg feste på film, men kun forblir et minne i vårt eget hode. Neste gang jeg slår opp øynene, så stirrer jeg rett på han fyren her.
ekorn
Ungene spratt opp av køyene og fant veien til vinduet. Lenge stod vi slik å kikket undrende på hverandre. Vi var fascinert over hvor nærme vi var ekornet på greinen utenfor vinduet – ekornet tenkte antagelig.. hva i huleste gjør de svære dyra på to bein her oppe i treet.  Ekornet stakk og vi startet dagen med å fyre i gang morgenbålet på terrassen. Kaffekjelen ble hengt opp..
morgenkaffe
..og brøddeigen ble lagt i gryta for å steikes.
brød på bål 1
Mens vi ventet på baksten, så benyttet vi anledningen til å sjekke ut nye turspill, og skjenke i en kopp kaffe.
morgenkaffe 2
Etter en halvtimes tid i kanten av bålet, så var brødet stekt. Været var fantastisk, utsikten nydelig – og de tjukke brødskivene med rause mengder smør.. tja. det blir ikke stort bedre.
bålbrød
Dagens utflukt var Heggelifjellet. På veien skulle vi ro over et lite vann og forbi det som ble omtalt som den beste fiskeplassen i vannet.  Før avreise så hadde vi i hyrten og styrten rasket med oss litt ymse fiskeutstyr som trengte å mekkes litt før storfisken kanskje skulle bite på.
fiskeutstyr
Etter en liten rusletur, så kom vi frem til båten. 10 åringen øste, og vi la den på vannet.
øse båt
Turen til Heggelifjell gikk fint, en lettgått tur som blir belønnet med en fantastisk utsikt i alle himmelretninger. Inkludert ned mot vannet vi nettopp hadde rodd over.
utsikt 2
Båten var liten og vannet ikke særlig stort, men allikevel så valgte vi å følge Det Norske Veritas sin anbefaling om lasteevne, å ta roturen i flere omganger. Gutta stoppet på fiskeplassen og forsøkte fiskelykken.
fisking 1
Dessverre uten hell denne gang.
Vel hjemme i tretoppene, var det tid for pannekakelunch og slumring i solen.
pannekaker
Det ble lesing, prat, svenskevitser og røverhistorier denne dagen også. Timene fløy og solvarme i kroppen konstaterte vi etterhvert at det var tid for middag. Dagens meny – TretoppCouscous. Dette er en gammel turslager på matfronten. Det er enkelt, krever lite gryter og er alltid like velsmakende.
middag
I dag servert med grillet kjøtt og restene av gårsdagens pølser.
couscous
Tretopphytta har terrasse på to av sidene. Ettersom det har vært sol fra morgen til kveld, så har vi tilbragt store deler av oppholdet vårt her. Konsekvensen er at vi kommer veldig tett på fuglelivet som finnes i trærne rundt hytta.  Det er fascinerende å være så tett på disse små skapningene, høre lydene deres og se hvordan de lever. fugl 3
I forkant av turen hadde jeg lastet ned appen – Norges fugler. En ting var at den hjalp oss med å bestemme ulike arter, men det aller morsomste var når vi spilte av lyder fra telefonen og fuglene rundt oss svarte 🙂  Etter å ha pleid vår gryende ornitolog interesse, så sank solen i havet denne dagen også, og belønnet oss nok en gang med en solnedgang for minnebøkene.
sunset 2
Kona og 10 åringen trakk inn for et slag backgammon.
tretopphytte 4
12 åringen og jeg ble sittende ute litt til for å nyte siste rest av kvelden og en god prat.
Tretopphytter altså – kjenner at jeg digger det!
Vi våknet siste dag i tretoppene. Mot alle meteorologiske odds, så var også denne dagen av det strålende slaget. Tre dager på rad med sol fra morgen til kveld er ikke hverdagskost i april på våre kanter. Vi rigget frokost på terrassen, og beveget oss etterhvert tilbake til sivilisasjonen.
Takk for turen – Vi kommer garantert tilbake.
Følg oss gjerne på Instagram http://instagram.com/tur365.no eller #tur365
Under finner du noen flere bilder fra oppholdet.

5 Comments on “Tretoppidyll

1. For et sted! Og et fantastisk blogginnlegg. Det føltes nesten som om jeg var der sammen med dere. 😀 Nydelige bilder.