Vintercamping

Vi har plutselig fått noe bedre dekning i området, hva det skyldes vet ikke vi, men det gjør at vi de siste dagene har økt publiseringstakten endel. Dere får ha oss unnskyldt, men tidligere tok det mange timer å få publisert en sak, nå tar det kanskje bare en times tid.. derfor altså litt økt frekvens i innspurten av eventyret vårt 🙂

Vi har ved flere anledninger snakket om at det hadde vært gøy å lage til en vintercamp. En leirplass et lite stykke unna hytta hvor vi kunne ta oss en tur, spise lunch, kveldsmat, overnatte eller bruke som utgangspunkt for lokkejakt eller rasteplass for jakt og snarerundene. Som sagt så gjort. En ettermiddag pakket vi lavvoen i pulken, sammen med liggeunderlag, skinn, lavvo-ovn, primus og en pakkpose med kaffe, te og varm sjokolade. Vi la i vei.

Det har snødd mye den siste tiden, så turen opp bakken gikk tungt både for jeg som trakk pulken og Simen som mente han var avspist med å trekke et akebrett som pulk. Han har elsket å trekke pulk eller parisbrett etter seg siden han første gang lærte å gå på ski.

Samson derimot, sendte oss kritiske blikk og satte opp en frustrert mine… som om han forsøkte å fortelle oss at det ER faktisk forskjell på Grønlandshunder og Boxere – Tenk!

Vi hadde blinket oss ut en leirplass med fin utsikt over dalen og området rundt oss, kanskje kunne den være et bra sted for lokking på rev og kanskje litt jakt. Ettersom det har lavet ned med snø så måtte vi først spikke oss noen solide og lange vinterplugger. Man kan få kjøpt egne plugger for vinterbruk, men våre ligger hjemme og erfaringsmessig så fungerer tynne trelister veldig bra til formålet.

Etter litt justering så stod teltet der rakt og fint. Vi gravde ut sitte/sovebrisker langs kantene, kuldegrop innenfor døren og et «bord» i midten.

Liggeunderlag, og reinsdyrskinn kom på plass og vi fyrte i den enkle lavvo-ovnen som vi har stående her oppe. Riktig så koselig ble det under duken. Sulten meldte sin ankomst og vi hentet frem pølser fra sekken.

Samson var småsnurt men allikevel forventningsfull der han satt og så på.

Simen forsøkte å lokke litt på reven.

Før det var på tide å vende nesen hjemover, Simen ledet an nedover bakkene tilbake til hytta.

Utover kvelden så ble det bestemt at Tonje og gutta skulle ta seg en natt i lavvoen. Jeg hadde fått meg en skikkelig smell i nakken, så overnatting i telt i minus 12 føltes ikke som det smarteste å gjøre denne kvelden.

Gutta pakket sekkene og drog avgårde.

Samson og jeg ble alene i hytta, det ble en rolig kveld på sofaen med Ken Follett sin århundretrilogi – for noen bøker!

Morgenen etter stod vi tidlig opp for å overraske teltfolket med kaffe på sengekanten. Vi våknet til en fantastisk morgen!

Jeg stakk lommene fulle i ved til ovnen, det hadde vært beinkaldt om natten, værstasjonen målte minus 17 grader, så det var sikkert greit å få litt fart på fyren.

Vintercampen viste seg fra sin beste side denne vintermorgenen. Da jeg nærmet meg teltet så hørte jeg prating og latter, god stemning under duken.

Tonje og ungene slumret fremdeles i posene da jeg kom frem.

Samson fant ikke overraskende sin plass umiddelbart etter at vi hadde kommet inn.

Planen var å servere kaffe og varm sjokolade på sengekanten, men teltfrokosten var allerede servert og det var i stedet jeg som ble bydd på varm drikke. Jeg tok en sup kaffe og fyrte i ovnen.

For å få gang på trekken i ovnen åpnet vi døren på gløtt, etter å ha fått et glimt av hva som var på gang der ute, så ble teltdøren stående åpen en god stund til. For en fantastisk vintermorgen vi var vitne til.

Det hadde vært en kald natt, som nevnt så målte værstasjonen minus 17 grader om natten, noe som var betydelig kaldere enn det som var meldt og som vi var forberedt på. Vi hatt fantastisk stor glede av våre Robens soveposer, som vi har fått fra vår samarbeidspartner Villmarksbua. Posene er av typen Pamir 500 og Caucasus 600 og de har Tlimit på hhv. -6 og -8 grader. Disse ble derfor supplert med grevling/fjellduk. I minus 17grader utenfor og minus 12 inne i det store teltet om morgenen, så var det litt kalde tær og småkaldt i løpet av natta, men det var allikevel en imponerende prestasjon av dunposene fra Robens i forhold til komforttemperaturene. (De veier tross alt ikke mer en rundt ett kilo hver).

Vi forlot vintercampen i fellesskap og rant tilbake til hytta. De neste dagene brukte vi teltet ved flere anledninger til både lunch og kveldsmat. Enkelte ganger var den snødd ned da vi kom og vi måtte frem med spaden for å grave frem døren.

Planen var å overnatte der mange ganger den siste tiden vi har igjen her oppe. For noen dager siden var det meldt vind opp i kuling og storm og vi diskuterte om lavvoen tålte det, men konkluderte med at det sikkert ville gå greit. Når jeg var ute på jakt en liten runde dagen etter stormen, svingte jeg innom for å hente den lille julebelysningen på batteri som vi hadde brukt som pynt der oppe. Til min store overraskelse så jeg at hele sulamitten var rast ned i vinden som hadde vært de siste dagene.

Da jeg kom nærmere så jeg at hele duken rett og slett var spjæret på flere steder.

Teltet stod godt festet til bakken, men vinden har antagelig fått tak i noe og revet og slitt i det til hele greiene gav etter. Synd, men sånt skjer… det er selvsagt utrolig irriterende, men dette var ett av våre eldste telt som i løpet av 16 år kanskje egentlig fortjente en medalje for lang og tro tjeneste. Det var bare en ting å gjøre, pakke sammen kluten og rydde leirplassen. Heldigvis så var alt utstyret fremdeles i teltet, jeg var et øyeblikk redd for at det kunne være blåst avgårde det også. Jeg surret takraset på pulken og slepte det hjem.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe… i disse paracord tider, så fikk jeg da ihvertfall fyllt på lageret med teltbarduner 🙂

Artikkelen inneholder sponsede produkter.

2 Comments on “Vintercamping

1. Fantastisk bilde av Samson. Han så virkelig snurt ut. 😂

Og overnatting i vinterleiren må ha vært litt av en opplevelse. Så mange flotte naturopplevelser dere har hatt der oppe det siste halvåret.

• Takk for det Ina. Han var virkelig snurt der han gikk 🙂 Vinterleiren har vært fin å ha, bare så synd det ikke ble flere overnattinger der oppe.