Testrapport G-stove lavvo-ovn

Jeg har nå hatt gleden av å teste G-stove sin lavvo-ovn i en uke på tur. En uke som var preget av kraftig vind opp i storm styrke, alvorlige mengder nedbør, samt tidenes tordenvær. Med andre ord på grunn av vind – ingen varme i teltet, på grunn av nedbør –  et vedvarende behov for tørk og på grunn av torden og uvær – et behov for å hygge seg “innendørs”. G-stove lavvo-ovnen har spilt en svært sentral rolle i alle disse sammenhengene. Men, la oss gå litt mer systematisk til verks.

Jeg har tidligere skrevet om mine førsteinntrykk ved ovnen, nå etter flere turer kommer en oppsummering av mine betraktninger sålangt.

Pakking og montering.
G-stove lavvo-ovn kommer i en egen bag som rommer det du trenger for å bruke ovnen. Det har kommet en ny og forbedret bag i disse dager, så jeg skal ikke evaluere den gamle, annet enn å konstatere at det første som skjedde på vei ned til leiren var at det ene festet for skulderstroppen røk og ovnen ramlet ned en 6 meter skrent rett ved inngangen til leiren. Da jeg pakket den opp så var spenningen stor, men ovnen var like hel og viste ingen tegn til skader. Robust sak denne ovnen.
g-stove pipes

Jeg hadde pakket med et par arbeidshansker til montering og demontering, noe som jeg anbefaler alle å legge sammen med ovnen. Både mhp, aske og sot, men også fordi piperørovergangene har skarpe kanter. Hanskene fungerer også fint dersom du av ulike grunner skal håndtere den varme ovnen eller ovnsdeler mens det er fyr i den.

Monteringen gikk som før veldig enkelt og greit. Piperørene er pakket inne i ovnen, samt tilhørende deler som rister og askerake.

g-stove pipes _Collage

Jeg brukte denne gang en tynnplate under ovnsbeina for å sørge for et så stabilt og jevnt underlag som mulig. Akkurat foran ovnsdøren hadde jeg også en liten plate som fungerte som “skjold” for glør og aske mot bunnduken i teltet.

Montering av pipen gikk greit, og det er lett å regulere høyden ettersom piperørene kommer i ulike lengder. Pipehatten monteres øverst og for å være helt sikker på å unngå gnister så har jeg montert litt finmasket netting i toppen med en slangeklemme. Det kan være jeg er hysterisk, men når jeg tidligere har brukt ovnen utenfor bålforbudet så føltes det som en grei forholdsregel.

g-stove pipe3

Jeg har også montert på det medfølgende gjennomføringsrøret for det området hvor pipen kan komme i kontakt med telttduken. Dette syntes jeg var litt kort. Her vet jeg at produsenten holder på å utvikle et lenger gjennomføringsrør. Inntil det lengre røret kommer så brukte jeg i tillegg mitt reodorfelgen spirorør fra en tidligere tur. Nå skal det sies at det i toppen av mitt HELSPORT Finnmark telt, skjer usedvanlig mye i topphatten. Regulering, myggnetting, innertelt som kan senkes ned, festemekanismer av ulikt slag etc. Med andre ord et vesentlig lengre strekk enn vanlig med mulig kontakt mellom telt og piperør.

helsport finnmark tak

Praktisk bruk.

G-stove ovnen har vist seg svært lett å fyre opp i, samt veldig fyringsvillig underveis. Jeg har brukt den klart mest uten bunnristene ettersom den da har plass for større vedkubber.

g-stove inside _Collage

På denne turen har det nesten vært en større utfordring at det har vært for varmt under duken enn for kaldt. Man må tross alt ha en viss mengde med glør/fyr i ovnen for å holde fyren gående når nye kubber skal på plass. Jeg har merket meg at det er vanskelig å justere trekken i døren helt ned, slik at det ikke er full fyr i ovnen hele tiden. På den annen side så er det bedre med full fyr i ovnen enn en mulig ufullstendig forbrenning og kullos som siver rundt. Dette med trekken var tross alt et mindre problem, men dog noe jeg observerte gjennom flere dagers bruk.

Etter totalt 9 dager på tur med G-stove ovnen så har jeg hatt forbausende få nedslag/tilbakeslag fra pipen. De få gangene jeg opplevde dette var i svært sterke vindkast (vi logget opp mot 28 m/sek på værstasjonen noen hundre meter unna), og kunne sannsynligvis vært unngått dersom jeg hadde vært flinkere til å justere topphatten på lavvoen i forhold til vindretning.

Vekten på G-stove ovnen er 10 kg og såvidt meg bekjent så står ikke dette tilbake for andre tilsvarende produkter. Tvert i mot så er den antagelig i den lettere enden av skalaen, men har også mindre brennkammer enn mange av konkurrentene. Om ovnen veier 9 eller 13 kg så er en lavvo-ovn uansett ikke noe som står på samme pakkeliste som knekte tannkoster, ultralette goretex jakker og de nyeste titanpannene. Dette er et turtilbehør for de turene hvor du går kortere og hygger mer. Lager leir type basecamp og/eller kan transportere ovnen i pulk eller annet.

Jeg har fyrt i lavvoovn før, men noe av det som fascinerte meg med G-stove var at de hadde turt å tenke nytt og annerledes. G-stove ovnen er ikke bare en god ovn å fyre i for å holde varmen, den er også en stekeovn, tørkestativ og kjøkkenbenk.

Stekeovnen i bakkant at ovnen har fungert veldig bra. Jeg hadde store planer om å utfordre denne til både gjærbakst og baconfyllt ørret, slik ble det ikke i uværet gitt. Men, vi har allikevel fått laget både prima pizza

lavvopizza 3

Stekt ostesmørbrød og grillet marshmallows

marshmallows 1

Stekt komler og saltkjøtt

g-stove middag

samt brukt den og tørkestativet som “kjøkkenbenk” for primusen

primus mat

Ja og tørket sokker da… slik det kanskje var ment til..

g-stove dry2

I tillegg så fungerer tørkestativet som et utmerket bærehåndtak når ovnen er både varm og kald, ettersom de ikke leder noe særlig varme.

Når du kjøper ovnen, evt hvis du kjøper ovnen, så følger det med en praktisk askeskrape. Denne følger formen til ovnens bunnprofil og er derfor svært effektiv ved rengjøring av ovnen.

g-stove askerake

I tillegg så fungerer den som et egnet redskap for å rote rundt i ovnen når det er fyr.

g-stove 4

Som tilleggsutstyr så kan det kjøpes både vannvarmer og tørkestativ for å feste på pipen.

Vannvarmeren viste seg veldig effektiv, selvom den antagelig viser sin virkelige styrke på vinterstid. Dersom jeg skulle ønsket meg noe så var det en enda større åpning i toppen for å fylle på snø for smelting på vinterstid.

Vannvarmeren stod støtt og godt oppå ovnen ettersom den i hvert hjørne hadde en vinkel som gjorde at den ikke kunne bevege seg på toppen.

g-stove vanntank

Jeg prøvde vannvarmeren en morgen mens jeg lå i soveposen. Fyrte i ovnen, noe jeg skulle gjøre uansett…ventet litt.. og vips. Litt pulverkaffe i koppen, vann fra varmeren og dagen kunne begynne. Alt i alt ett spennende supplement til en lavvo-ovn !

g-stove kaffe

Tørkestativet ble på grunn av været, naturlig nok også brukt ved flere anledninger.

g-stove dry1

Ettersom dette henger på pipen, så ble det primært brukt til mindre ting som luer og annet. Dette fordi pipen blir svært varm og lengden på armen som kommer ut ikke var lenger enn at jeg ble litt bekymret for goretex og andre materialer så tett på den varme pipen. Et innspill er således litt lenger armer på tørkestativet som sikrer større avstand til den varme pipen. Det som jeg likte svært godt var at tørkearmene var låsbare slik at de ikke falt ned i horisontal posisjon uten at du var klar over det. I ett dårlig opplyst telt så ville det kunne skapt noen stygge skrubbsår i pannen.

Som en oppsummering så vil jeg si at G-stove lavvo-ovn har fremstått som en herlig sympatisk turkompis denne uken på tur. Jeg har mang en gang ligget i teltet og frydet meg av følelsen av at uværet raser der ute, mens jeg ligger varm og god inne mens ovnen putrer lystig.

Det bringer tankene tilbake til Helge Ingstads Pelsjegerliv, som vi har lest så mange ganger på sengekanten eller i et telt, ett eller annet sted.

pelsjegerliv helge ingstad

Til kapittelet hvor Ingstad beskriver hytten han og Dale bygget ved Elg-sjøen. Vannet hvor de skjøt den siste elgen før vinteren satte inn.

“Langs den ene langvegg hadde vi tømret briksene våre. Foran vinduet, som vendte ut mot vannet, stod et lite bord og to stabber til å sitte på. På den ene tverrveggen hadde vi sylinderovnen, Dales mesterverk, hamret sammen av ovnsrør. Den var makeløs i sin rødglødende iver.”

Takk for turen G-stove, den ble både varm og trivelig takket være deg, vi kommer helt sikkert til å få mange fine turer i årene som kommer.

lavvo-ovn kveldsmat 2

Du finner mer informasjon om ovnen på G-stove sine hjemmesider.

Leave a comment